Logo

Logoen er Udirs signatur og skal være tilstede på alle flater hvor Udir er avsender. Her finner du retningslinjer for bruk av logoen og eksempler på riktig og feil bruk.

Hovedlogo, alternativ logo og logosymbol

Udir har ulike varianter av logo og logosymbol. Alle variantene kan brukes på sort eller hvit bakgrunn.

Hovedlogoen er varianten hvor navnet Utdanningsdirektoratet er skrevet fullt ut. Det er denne logoen vi i hovedsak bruker i ekstern kommunikasjon. Den sikrer at brukeren forstår hvem som er avsender uten å måtte kjenne til forkortelsen av navnet vårt.

Den alternative logoen er varianten med forkortelsen av navnet vårt, Udir. Eksempler på bruk er i interne systemer og interne dokumenter.

Logosymbolet er en U. Logosymbolet er ikke en egen logo, og skal kun brukes når det ut fra konteksten allerede er tydelig at Utdanningsdirektoratet er avsender. Eksempler på bruk er som favikon i faner på nettjenester, som merke i hjørnet på filmer og som merke i hjørnet på lysbilder. 

Logo på flere språk

Logoen fins på fem språk: 

  • Norsk: Utdanningsdirektoratet
  • Engelsk: Norwegian Directorate for Education and Training
  • Nordsamisk: Oahpahusdirektoráhtta
  • Lulesamisk: Åhpadusdirektoráhtta
  • Sørsamisk: Ööhehtimmiedirektorate

Klarering og størrelser

Logoen må ha tilstrekkelig luft rundt seg. Andre elementer skal plasseres uetnfor klaringen som tilsvarer en halv U. Logoen skal minimum være 40 piksler høy. Bredden vil variere ut fra hvilket språk logen er skrevet på. 

Retningslinjer for bruk

Kontrast mot bakgrunn

Sørg for at det alltid er tilstrekkelig kontrast mellom logo og bakgrunn slik at logoen skiller seg tydelig ut og er gjenkjennelig. En tydelig kontrast bidrar ikke bare til økt synlighet, men også til bedre lesbarhet og en generelt mer estetisk presentasjon av den visuelle identiteten.

Proporsjoner

Logoens proporsjoner skal aldri endres. Dette er avgjørende for å opprettholde en tydelig og gjenkjennelig identitet. Å endre, for vrenge eller behandle logoen galt kan føre til uklar kommunikasjon og svekke den visuelle integriteten til Utdanningsdirektoratet.

Logofarger

Logoens farger skal ikke endres til andre nyanser enn det som er definert, da dette kan forvirre og svekke gjenkjenneligheten til Utdanningsdirektoratets logo. Konsekvent bruk av logoens originale fargepalett og design er essensielt for å opprettholde en sterk og enhetlig visuell identitet.

Utseende

Logoens opprinnelige form og utseende skal ikke endres. Aldri forsøk å lage logoen selv i en annen font, da dette kan føre til tap av en enhetlig visuell identitet og svekke Udirs profesjonelle og gjenkjennelige uttrykk.