Tilskudd til opplæring i kvensk eller finsk som andrespråk i grunnskolen

Tilskuddet skal bidra til at elever i grunnskolen får opplæring i kvensk eller finsk som andrespråk i henhold til § 3-3 i opplæringsloven

Hvem kan motta tilskudd:

Kommuner og private grunnskoler godkjent etter privatskoleloven i Troms og Finnmark

Rapportering:

Antall elever som undervises i kvensk eller finsk som andrespråk per 1. oktober skal registreres i Grunnskolens Informasjonssystem (GSI) hvert år.

Om ordningen

Målet for tilskuddsordningen er å bidra med finansiering til kommuner og private grunnskoler godkjent etter privatskoleloven i Troms og Finnmark, slik at det kan gis opplæring i kvensk eller finsk som andrespråk i samsvar med rettighetene som framgår av § 3-3 i opplæringsloven.

Målgruppen er elever i grunnskolen med kvensk/norskfinsk bakgrunn i Troms og Finnmark som får opplæring i kvensk eller finsk som andrespråk etter læreplanverket for Kunnskapsløftet, ved offentlige grunnskoler eller private grunnskoler godkjent etter privatskoleloven.

Nærmere informasjon om retten til opplæring i kvensk eller finsk som andrespråk i grunnskolen, finner du i kapittel 3 i opplæringsloven.

Før du mottar tilskudd

Du skal registrere opplysninger om antall elever som undervises i kvensk eller finsk som andrespråk per 1. oktober i Grunnskolens informasjonssystem (GSI) hvert år.

Hvis du er en kommune eller en privat grunnskole godkjent etter privatskoleloven i Troms og Finnmark, som gir opplæring i kvensk eller finsk som andrespråk, skal tilskuddssøknaden sendes til Statsforvalteren i Troms og Finnmark.

Dersom du har ytterligere spørsmål om tilskuddsordningen, kan du ta kontakt med Statsforvalteren i Troms og Finnmark som forvalter ordningen.

Slik beregnes tilskuddet

Tilskuddet beregnes med en timesats pr. gruppe.

Læreplanverket fastsetter antall timer kvensk eller finsk opplæring som hver elev kan få, etter læreplan i kvensk eller finsk som andrespråk.

Statsforvalteren fastsetter tilskuddsberettiget timetall på bakgrunn av:

  • antall elever som får kvensk- eller finskopplæring i kommunen eller ved den private grunnskolen
  • vurdering av hvor mange grupper elevene bør deles inn i