Svar på del 2 av oppdrag 2022-027: Utrede og foreslå tiltak for bedre nasjonal statistikk om fravær i grunnskolen

Svar til Kunnskapsdepartementet på oppdrag 2022-027

Bakgrunn

Informasjon fra Statsforvaltere og sektororganisasjoner tyder på at elevenes fravær har økt og at det har blitt flere elever med bekymringsfullt høyt fravær. Skoleeiere og skoleledere bekrefter også at de opplever at antallet fraværsdager har økt de senere årene (Bergene mfl., 2023). Det har også vært stor offentlig oppmerksomhet rundt temaet bekymringsfullt fravær og skolevegring.

Per i dag publiserer Utdanningsdirektoratet (Udir) nasjonal statistikk over fravær i grunnskolen kun på 10. trinn, og kun fraværet slik det er ført på vitnemålet. Siden elevene kan få slettet inntil 10 dager av fraværet sitt fra vitnemålet hvert skoleår, gir ikke fraværsstatistikken et fullstendig bilde av fraværet.

På grunn av midlertidig unntak fra fraværsreglene under pandemien, som innebar at helserelatert fravær ikke skulle føres på elevenes vitnemål, har statistikken fravær på 10. trinn for skoleårene 2019-20 til 2021-22 ikke vært egnet til å si noe om utviklingen i elevenes fravær. Nylig publisert statistikk på udir.no for skoleåret 2022-2023 bekrefter likevel at fraværet har økt sammenlignet med før pandemien.

Vi har i dag ikke kunnskap om hvor stort elevenes faktiske fravær er eller i hvilken grad utviklingen vi ser på 10. trinn er representativ for grunnskoleelever på andre trinn. Vi har heller ikke kunnskap om hvordan elevenes fravær utvikler seg gjennom grunnskoleløpet, for eksempel hvor tidlig i løpet høyt fravær oppstår. Et mangelfullt datagrunnlag gjør det også vanskelig for forskere å evaluere tiltak for å redusere fraværet (Kjeøy og Ravn Lysvik, 2023).

Kunnskapsdepartementet (KD) har gitt Udir i oppdrag å utrede og foreslå tiltak for hvordan vi kan få bedre informasjon om fravær på alle trinn i grunnskolen. Viser også til de andre delene av oppdraget, del 1: Kunnskapsoversikt om høyt fravær i skolen og del 3: Utreding av endringene i fraværsreglene.