Svar på del 2 av oppdrag 2022-027: Utrede og foreslå tiltak for bedre nasjonal statistikk om fravær i grunnskolen

Svar til Kunnskapsdepartementet på oppdrag 2022-027

Hva er forutsetningene for en vellykket gjennomføring?

Som tidligere nevnt, pågår det for tiden en utredning av et eventuelt individdataregister (og behov for lovregulering av det). En vellykket implementering av et fraværsregister for grunnskolen forutsetter at ny lovhjemmel om individdata vedtas.

Hvis registeret etableres, er vårt forsalg at det blant annet skal inneholde fraværsopplysninger om elever fra 1. til 10. trinn.

At prosjektet prioriteres ressursmessig i Udir, både med tanke på økonomi og personell, er også en forutsetning for å utvikle et individregister for barnehage og grunnskole. Utvikling av nytt rapporteringssystem er tidkrevende, og vil tidligst kunne motta individdata høsten 2025.

God datakvalitet forutsetter at skolene har gode rutiner og systemer for å føre fravær, både fraværsdager og enkelttimer, på alle trinn. Både for alternativ 2 og 3 vil det være viktig å starte arbeidet med å forberede sektoren på det som skal komme av rapporteringskrav. § 10–6 i ny opplæringslov fastsetter at kommunen har oppfølgingsplikt for alle elever med fravær. Vi mener en slik plikt forutsetter at gode registreringsrutiner er på plass, og at både fraværsdager og enkelttimer med fravær registreres jevnlig. For at skolene skal kunne forberede registreringen av fravær på alle trinn i sine skoleadministrative systemer fra begynnelsen av skoleåret, er skoleåret 2024-25 første mulige år vi kan hente inn fravær for.