Svar på del 2 av oppdrag 2022-027: Utrede og foreslå tiltak for bedre nasjonal statistikk om fravær i grunnskolen
Hvilket tiltak anbefales, og hvorfor?
Alternativ 3 anbefales som tiltak da dette alternativet gir best informasjon og minst belastning i sektor. Vi vurderer likevel risikoen til høy fordi dette alternativet betinger en lovendring.
Subsidiert alternativ 2. Dersom hjemmel til å innhente individdata ikke kommer på plass, anbefales alternativ 2. Det vil likevel være langt mer arbeidskrevende for skolene å måtte aggregere opp dataene selv og rapportere på data i ulike fraværsintervall versus at individdata tappes fra de skoleadministrative systemene.
Ved dette alternativet må det utredes nærmere om data bør samles inn for forrige skoleår ved den ordinære innsamlingen på høsten, eller om det er mulig med en innsamling på slutten av skoleåret, kun for fravær. En ulempe med en innsamling av aggregerte data på slutten av skoleåret er at dette er arbeidskrevende og i en travel tid for skolene, kommunene og Statsforvalteren. Dette vil kunne påvirke kvaliteten på statistikken. En ekstra innsamling vil også kreve en del ekstra ressurser hos Udir, både med tanke på økonomi og personell.
Vi vurderer derfor at alternativ 2 er beheftet med betydelig mer rapporteringsbyrde og økt risiko for dårlig datakvalitet, enn alternativ 3. Vi vil også fraråde og gå i gang med alternativ 2 før utfallet av prosessen om hjemmel til å innhente individdata er avklart. Det vil fortrenge kapasitet til å prioritere alternativ 3.
Tabell 1. Vurdering av måloppnåelse, administrative og økonomiske konsekvenser for Udir og sektor, tidspunkt for første mulige innsamling, og risiko for at gjennomføringen og datakvalitet ikke blir vellykket, for de tre alternativene.
Alt. | Måloppnåelse jf. oppdraget | Admin. kostn. Udir | Admin. kostn. sektor | Økon. Kostn. Udir | Økon. kostn. Sektor | Første datainnsamling | Risiko |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Lav | Lav | Lav | Lav | Lav | Tidligst sommer 2024 for skoleåret 2023-24. | Lav |
2 | Middels | Middels (høy ved ekstra innsamling på slutten av skoleåret). | Høy | Middels (noe høyere ved ekstra innsamling om våren). | Lav/middels | Tidligst høst 2025 for skoleåret 2024-25, eventuelt sommeren 2025 (ved innsamling på slutten av skoleåret). | Høy |
3 | Høy | Lav/middels, hvis del av pågående prosjekt. Høy, hvis det blir et eget fraværsregister. | Lav/middels | Lav/middels, hvis del av pågående prosjekt. Høy, hvis det blir et eget fraværsregister. | Lav/middels | Tidligst sommer 2026 for skoleåret 2025-26. | Høy |