Svar på del 2 av oppdrag 2022-027: Utrede og foreslå tiltak for bedre nasjonal statistikk om fravær i grunnskolen
Hvordan Utdanningsdirektoratet har tolket oppdraget
KD ber Udir vurdere behovet for et nasjonalt fraværsregister for grunnskolen, og hvordan det eventuelt kan innrettes for å gi bedre informasjon om elevenes fravær. Vi tolker «nasjonalt fraværsregister» som et individdataregister som omfatter alle elever på alle trinn, og hvor individdata tappes fra den enkelte skoles administrative system. Et slikt register vil være en av flere datatabeller i det som vi i dag definerer som Udirs grunnskoleregister. Vi avgrenser oppdraget til å gjelde elever i skolepliktig alder. Voksne deltakere i grunnskoleopplæring for voksne er ikke en del av oppdraget.
KD ber Udir uttrede og foreslå tiltak for bedre nasjonal statistikk om fravær på alle trinn i grunnskolen, men kommer ikke med føringer på hvilken informasjon om fravær som bør inngå i en slik statistikk. I avsnittet under drøfter vi derfor hvilken type informasjon som er hensiktsmessig å innhente.
Udir er i gang med å utvikle et nytt felles rapporteringssystem for grunnskole og barnehage, som skal erstatte dagens rapporteringssystemer for innsamling av aggregerte data: BASIL og GSI. Samtidig planlegges det for at det nye systemet enkelt kan tilrettelegges for en eventuell innhenting av individdata. Det nye systemet kan altså benyttes enten vi henter inn data på aggregert nivå eller som individdata. Parallelt med utvikling av nytt innrapporteringssystem pågår det også en utredning av et eventuelt individdataregister (og behov for lovregulering av det).
I del 1 av oppdraget ber KD Udir også legge frem anbefalinger til hva vi kan gjøre for å bremse utviklingen og utbredelsen av høyt fravær på kort og lengre sikt. Bedre informasjon om elevfraværet på alle trinn i grunnskolen vil ikke i seg selv løse utfordringene med høyt elevfravær. Bedre informasjon om elevenes fravær vil likevel bidra til å bevisstgjøre både nasjonale og lokale myndigheter om utfordringene, og gi bedre kunnskapsgrunnlag både for å utvikle effektfulle tiltak og gi bedre mulighet for å vurdere effekter av tiltakene.