Trygt og godt barnehage- og skolemiljø - svar på oppdrag 2022-041
Referanseliste
Andersen, B., & Ursin, E. (2023, 18. september). Stor økning i antall mobbesaker hos Statsforvalterne: – Det er rett og slett vondt. NRK.
Bakken, A. (2022). Ungdata 2022: Nasjonale resultater (NOVA Rapport 5/22). Velferdsforskningsinstituttet NOVA/OsloMet.
Barnehageloven. (2005). Lov om barnehager (LOV-2005-06-17.64). Lovdata.
Bjørnestad, E., Myrvold, T. M., Dalland, C. P., Hølland, S., Andersson-Bakken, E., Håøy, A., Svanes, I.K., & Sundtjønn, T. (2023). Et blikk inn i førsteklasserommet – Lek, læring og vennskap. Delrapport II . OsloMet.
Bjørnset, M., Bråten, B., Gjefsen, H., Kindt, M. T., & Rogstad, J. (2020). Kompetanse for inkluderende barnehage- og skolemiljø: Evaluering av tre tiltak. Sluttrapport (Fafo-rapport 2020:25). Fafo.
Dahl, T. (2022). Læringsmiljøet i norsk skole: Har pandemien påvirket utviklingen? NTNU Samfunnsforskning.
Deloitte. (2019). Evaluering av nytt kapittel 9 A i opplæringsloven.
Drugli, M. B. (2013). Atferdsvansker hos barn: Evidensbasert kunnskap og praksis. Cappelen Damm Akademisk.
Drugli, M. B., & Nordahl, T. (2016, 4. april). Forskningsartikkel: Samarbeidet mellom hjem og skole. Utdanningsdirektoratet.
Eriksen, I., Hegna, K., Bakken, A., & Lyng, S. T. (2014). Felles fokus: En studie av skolemiljøprogrammer i norsk skole (NOVA Rapport 15/14). Velferdsforskningsinstituttet NOVA/OsloMet.
Evertsen, C., Tveitereid, K., Plischewski, H., Hancock, C., & Størksen, I. (2015). På leit etter læringsmiljøet i barnehagen: En synteserapport fra Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger. Universitetet i Stavanger, Læringsmiljøsenteret.
Fossestøl, K., Borg, E., Flatland, T., Hermansen, H., Lyng, S., Mausethagen, S., & Myrvold, T. (2021). Lokal kompetanseutvikling: Evaluering av implementeringen av ny tilskuddsordning i grunnopplæringen (AFI-rapport nummer 2021:06). OsloMet, Arbeidsforskningsinstituttet.
Gjerustad, C., Smedsrud, J., & Federici, R. A. (2019). Systematisk arbeid med psykisk helse i skolen: Spredning, bruk og implementering av eksterne skoleprogram (Rapport 2019:25). NIFU.
Hellang, Ø., Lund, I., Einarson, K., Rubecksen, K., & Jentoft, N. (2019). Håndhevingsordningen for skolemiljøsaker (oppl.l. kapittel 9A) (Rapport nr. 26-2019). NORCE.
Knutsen, T. K., Vika, K. S., Gjerustad, C., & Samuelsen, Ø. A. (2022). Deltakerundersøkelsen for lærere 2022: Resultater fra spørreundersøkelser til deltakere på videreutdanningstilbud (Rapport 2022: 23). NIFU.
Kommunal- og distriktsdepartementet. (2019, 14. juni). Én digital offentlig sektor: Digitaliseringsstrategi for offentlig sektor 2019-2025. Regjeringen.
Kunnskapsdepartementet. (2017a). Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Fastsatt som forskrift ved kongelig resolusjon. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020.
Kunnskapsdepartementet. (2017b). Rammeplan for barnehagen: Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Udir.
Kunnskapsdepartementet. (2021). Tildelingsbrev til Utdanningsdirektoratet for 2021.
Kunnskapsdepartementet. (2022a, 14. september). Flere melder mobbesaker til statsforvalterne. Regjeringen.
Kunnskapsdepartementet. (2022b). Kompetanse for fremtidens barnehage: Revidert strategi for kompetanse og rekruttering 2023–2025.
Kunnskapsdepartementet. (2023a). Barnehagen for en ny tid: Nasjonal barnehagestrategi mot 2030.
Kunnskapsdepartementet. (2023b). Kompetanse for kvalitet: Revidert strategi for videreutdanning for lærere og skoleledere frem mot 2025.
Kvalitetsutviklingsutvalget. (u. å.). Utvalget for kvalitetsutvikling i skolen: Et offentlig utvalg.
Lillejord, S., & Børte, K. (2018). Mellomledere i skolen: Arbeidsoppgaver og opplæringsbehov - en systematisk kunnskapsoversikt. Kunnskapssenter for utdanning.
Lillejord, S., Børte, K., & Nesje, K. (2018). De yngste barna i skolen: Lek og læring, arbeidsmater og læringsmiljø - En forskningskartlegging. Kunnskapssenter for utdanning.
Lillejord, S., Ruud, E., Fischer-Griffiths, P., Børte, K., & Haukaas, A. (2014). Forhold ved skolen med betydning for mobbing: Forskningsoppsummering 2/2014. Kunnskapssenter for utdanning.
Lund, I., & Helgeland, A. (2020). Mobbing i barnehage og skole: Nye perspektiver. Cappelen Damm Akademisk.
Lunde, C., & Brodal, P. (2022). Lek og læring i et nevroperspektiv: Hvordan gode intensjoner kan ødelegge barns lærelyst. Universitetsforlaget.
Meld. St. 16 (2015-2016). Fra utenforskap til ny sjanse: Samordnet innsats for voksnes læring. Kunnskapsdepartementet
Meld. St. 6 (2019-2020). Tett på - tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO. Kunnskapsdepartementet.
Mikkelsen, R. (2019). Relasjonsledelse i et dannelsesperspektiv. I M. H. Olsen, & R. Mikkselsen (Red.), Relasjonsledelse (ss. 13-30). Cappelen Damm Akademisk.
Naper, L. R., Myhr, A., & Haugset, A. S. (2022). Spørsmål til Barnehage-Norge 2022 (Rapport nr. 2022:01387). Sintef.
Nasjonalt samisk kompetansesenter. (u. å.). Samisk befolkning sine rettigheter i møte med offentlige tjenester. Bufdir.
Nordahl, T., Flygare, E., & Drugli, M. B. (2016). Relasjoner mellom elever.
NOU 2015: 2. (2015). Å høre til: Virkemidler for et trygt psykososialt skolemiljø. Kunnskapsdepartementet.
NOU 2022: 13. (2022). Med videre betydning — Et helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling i barnehage og skole. Kunnskapsdepartementet.
NOU 2023: 27. (2023). Et nytt system for kvalitetsutvikling – for elevenes læring og trivsel. Kunnskapsdepartementet.
NOU 2023: 9. (2023). Generalistkommunesystemet: Likt ansvar – ulike forutsetninger. Kommunal- og distriktsdepartementet.
Opplæringslova. (1998). Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (LOV-1998-07-17-61). Lovdata.
Paulsen, J. M., & Jenssen, M. M. F. (2019). Strategisk skoleledelse. Fagbokforlaget.
Proba. (2023). Kunnskapsgrunnlag om etterlevelse av opplæringsloven (Rapport 2023-8). Proba.
Rambøll. (2023a). Rapportering av innspill fra workshop med skole og barnehage. Rambøll Management Consulting.
Rambøll. (2023b). Kartlegging av oppgaver og aktørbildet knyttet til de fylkesvise mobbeombudene. Rambøll Management Consulting.
Samordne. (u.å.). I Det Norske Akademis Ordbok. Hentet 4. desember 2023
Utdanningsdirektoratet. (2015, 11. august). Klageretten.
Utdanningsdirektoratet. (2017, 7. oktober). Skolemiljø Udir 3-2017.
Utdanningsdirektoratet. (2019, 29. januar). Tiltak for å bedre relasjoner.
Utdanningsdirektoratet. (2020a). Barnehage- og skolemiljø: Vurdering av kompetansetiltak.
Utdanningsdirektoratet. (2020b, 13. juni). Klasseledelse.
Utdanningsdirektoratet. (2021). Utredning av mobbeombudsordningen: Svar på OB2021-029 – tillegg nr. 23 til tildelingsbrev.
Utdanningsdirektoratet. (2023a, 20. januar). Høy trivsel og godt læringsmiljø, men flere fortleler om mobbing og lav motivasjon.
Utdanningsdirektoratet. (2023b, 16. oktober). Metodehåndbok for tilsyn.
Utdanningsdirektoratet. (2023c, 30. november). Oversikt 2011–23: Funn fra Deltakerundersøkelser.
Utdanningsdirektoratet. (2023d, 24. oktober). Undersøkelse av brudd på opplæringsloven kapittel 9A.
Wendelborg, C. (2023). Mobbing og arbeidsro i skolen: Analyse av Elevundersøkelsen skoleåret 2022/23. NTNU Samfunnsforskning.
Wendelborg, C., Andrews, T., Caspersen, J., Vennerød-Diesen, F. F., Smedsrud, J., Grøgaard, J. B., Hermstad, I. H., Buland, T., & Bliksvær, T. (2023). Evaluering av kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis. NTNU Samfunnsforskning.
Wendelborg, C., Røe, M., & Buland, T. (2018). Læringsmiljøprosjektet: Sluttrapport for evalueringen av Læringsmiljøprosjektet. NTNU Samfunnsforskning.
Öhman, M. (2020). Innenfor og utenfor - barns relasjonsarbeid, voksnes ansvar. Pedagogisk forum.
Aas, M., Andersen, F. C., Vennebo, K. F., & Dehlin, E. (2021). Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen (Delrapport 1). OsloMet.