Utkast til forskrifter for tre tilskuddsordninger

Svar til Kunnskapsdepartementet på deloppdrag 2 i oppdrag 2024-027 Helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling.

Bakgrunn

Utdanningsdirektoratet mottok oppdrag 2024-027 om å etablere og videreutvikle et helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling, 28. oktober 2024. Oppdraget består av fem deloppdrag, og det er varslet at det i 2025 kan komme flere føringer og deloppdrag.

Dette dokumentet, og utkast til forskrifter for tre tilskuddsordninger, er besvarelsen på deloppdrag 2: «Utarbeide utkast til retningslinjer for tre tilskuddsordninger».

Mål, målgrupper og prinsipper i helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling

Det overordnede målet er at alle barn, elever, de som får opplæring i bedrift og deltakere i opplæring for voksne, skal få et godt faglig og pedagogisk tilbud slik at de utvikler seg, lærer og trives.

Målet med det helhetlige systemet er å:

  • gi ledere, lærere og andre ansatte i barnehage og grunnopplæringen gode muligheter for kompetanse- og karriereutvikling gjennom hele arbeidslivet
  • styrke de profesjonelle læringsfellesskapene i og mellom barnehager, skoler og lærebedrifter
  • gjøre barnehager og skoler til attraktive arbeidsplasser som rekrutterer og beholder lærere og ansatte i andre yrkesgrupper

Det nye systemet skal bidra til at det blir lettere å se sammenhenger mellom og finne riktig kompetansetiltak for alle som bidrar med og deltar i kompetanseutvikling i barnehager og grunnopplæringen.

Målgrupper i systemet er:

  • Alle ansatte i barnehage, grunnskole, SFO, videregående opplæring, inkludert fagopplæringen i bedrift, forberedende opplæring for voksne og videregående opplæring for voksne, PP- tjenesten og kulturskole
  • I tillegg er andre tverrfaglige tjenester i kommunene og fylkeskommunene som inngår i laget rundt barnet og eleven omfattet av tilskuddsordningene for kollektiv kompetanseutvikling i barnehage, grunn- og videregående skole

Prinsipper som skal gjelde for det systemet er at det skal:

  • være langsiktig og forutsigbart
  • møte det lokale behovet for kompetanseutvikling og ivareta ansattes medbestemmelse
  • bygge på likeverdige partnerskap mellom barnehage, skole, universitet og høyskole
  • være sammenheng mellom individuell og kollektiv kompetanseutvikling
  • være kunnskapsbasert

Det er kommuner, fylkeskommuner og private eiere som har ansvar for at de ansatte har riktig kompetanse, og at barnehagen og skolen arbeider med å opprettholde og videreutvikle kvaliteten på tilbudet og opplæringen. De har også ansvaret for å legge til rette for et systematisk kvalitetsutviklingsarbeid i hver barnehage og skole, og at alle ansatte har muligheter til kontinuerlig kompetanseutvikling. De ansatte har et selvstendig ansvar for å medvirke i arbeidet, og bidra med kompetanse de opparbeider seg gjennom ulike former for kompetanseutvikling.