Utkast til forskrifter for tre tilskuddsordninger

Svar til Kunnskapsdepartementet på deloppdrag 2 i oppdrag 2024-027 Helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling.

Sammenheng mellom tilskuddsordningene

Vi har vurdert om én felles forskrift med tre sett av retningslinjer kunne bli et godt arbeidsverktøy for barnehage- og skoleeiere. Ulempen er at teksten da kan bli lang med mange særvilkår for hver ordning. Vi har derfor konkludert med at det er bedre å ha tre oversiktlige forskrifter, én for hver tilskuddsordning. For å kommunisere sammenhengen mellom ordningene, og at ordningene har et felles overordnet mål, har vi foreslått en felles innledning i de tre forskriftene for å understreke at ordningene er utarbeidet for å bli brukt i sammenheng.

Forskriftene skal bidra til at det blir enklere for barnehage- og skoleeiere å planlegge langsiktig og se ordningene i sammenheng. Selv om vi nå får en egen ordning for kollektiv kompetanseutvikling i videregående opplæring, så skal forskriftene ikke hindre tiltak der grunnskolen og videregående opplæring samarbeider. Dette vil vi omtale på udir.no.

Utdanningsdirektoratet vil publisere veiledning til de tre forskriftene på udir.no/kvalitet og kompetanse. Her planlegger vi å publisere praksiseksempler som viser hvordan kommuner og fylkeskommuner med utgangspunkt i lokal plan for kompetanseutvikling bruker tilskuddsordningene og andre tiltak i helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling i sammenheng. Her vil vi også tydeliggjøre sammenheng mellom de tre tilskuddsordningene og nytt kvalitetsutviklingssystem og helhetlig strategi for et trygt og godt barnehage- og skolemiljø. Vi viser også til nærmere beskrivelser i implementeringsplanen som oversendes sammen med utkastet til forskrifter.