Utkast til forskrifter for tre tilskuddsordninger
Tilskuddsordning for kollektiv kompetanseutvikling i videregående opplæring
Tilskuddsordningen for kollektiv kompetanseutvikling i videregående opplæring er en ny ordning, og er en samordning av de delene av desentralisert ordning for skole og kompetanseløftet som gjelder videregående opplæring og dagens ordning for yrkesfag. Fylkeskommunenes erfaringer med satsing på kompetanseutvikling sammen med den kapasiteten og kompetansen som er bygget opp gjennom arbeid med desentraliserte ordninger for hhv skole og yrkesfag, gjør fylkeskommunene godt rustet til å ivareta ansvaret for en egen tilskuddsordning for kollektiv kompetanseutvikling i videregående opplæring.
Ved å samle tilskuddsmidlene til videregående opplæring i en egen ordning vil fylkeskommunene gis bedre muligheter til å se helhet og sammenhenger i arbeidet med kompetanseutvikling. Rammene og prinsippene for denne tilskuddsordningen vil også være bedre tilpasset videregående opplæring, både for studieforberedende utdanningsprogram og yrkesfaglige utdanningsprogram, samt for opplæring for voksne.
I tillegg er det et viktig moment at fylkeskommunene nå står foran en periode med innføring av fullføringsreformen, noe som krever omstilling og kompetanseutvikling i videregående opplæring. Et av tiltakene i Samfunnskontrakten for flere læreplasser (2022-2026) er at «opplæringen i skole brukes strategisk for å forberede elevene på læretid og øke mulighetene for at de skal få læreplass». Gjennom å forberede elevene bedre på læretiden vil det samtidig gi flere muligheten til å fullføre videregående opplæring.
I arbeidet med ny tilskuddsordning for kollektiv kompetanseutvikling i videregående opplæring har vår tilnærming vært at forskriften skal være kortfattede og utformet på en slik måte at de gir fylkeskommunene mer fleksibilitet og større handlingsrom enn dagens ordninger. Imidlertid er det en risiko at tilskuddsordningen for videregående opplæring kan bli praktisert svært ulikt i fylkeskommune, og vi har derfor valgt tydelige kjennetegn på måloppnåelse og tildelingskriterier. Kjennetegnene på måloppnåelse kan etterspørres i fylkeskommunens årlige rapporteringer til Utdanningsdirektoratet. Vi kommer tilbake til nærmere forslag om hvordan følge med på nytten og bruken av delene i helhetlig system i svar på deloppdrag 3.
Kollektiv kompetanseutvikling i videregående opplæring
Tilskudd til kollektiv kompetanseutvikling skal bidra til å styrke kollektiv kompetanse og utvikling av profesjonelle læringsfellesskap i og mellom skoler og lærebedrifter. I delmålene synliggjøres prinsippet om lokale behov, partnerskap med UH, samarbeid med fagskoler og andre relevante kompetansemiljøer. Tilskuddsordningen har alle ansatte i studieforberedende og yrkesfag som målgruppe, både de i skole og de i lærebedrift.
Tiltakene i ordningen skal som hovedregel gjennomføres i partnerskap mellom fylkeskommuner og universiteter og høyskoler. Det vil også være mulig å inngå samarbeid med fagskoler og andre relevante kompetansemiljøer. Dette vil være spesielt aktuelt innen fag- og yrkesopplæringen.
I dag er ordningene for hospitering og yrkesfaglærer 2 en del av tilskuddsordningen for lokal kompetanseutvikling i fag- og yrkesopplæringen (dekomp y). De er ikke nevnt i dagens forskrift, men omtalt på udir.no/ kvalitet og kompetanse. I ny tilskuddsordning for videregående opplæring skal midlene ikke brukes til individuelle kompetanseutviklingstiltak. Tilbakemeldingen fra fylkesutdanningsdirektørkollegiet for kompetanse og utdanning (FKU) er at ordningene, selv om de er rettet mot individuell kompetanseutvikling, er en måte for fylkeskommunene å bidra til å styrke det profesjonelle læringsfelleskapet mellom skole og bedrift. De mener, slik vi tolker tilbakemeldingen, at det vil være mulig å videreføre slike aktiviteter inn i ny ordning for kollektiv kompetanseutvikling. Det viktigste for fylkeskommunene er at de beholder friheten til å definere og benytte midlene til kompetanseheving for yrkesfaglærere, faglig ledere/instruktører i lærebedrift og prøvenemndsmedlemmer slik som i tilskuddsordningen for fag- og yrkesopplæringen (dekomp y) i dag.
Roller og ansvar
I utkast til forskrift for tilskuddsordning for kollektiv kompetanseutvikling i videregående opplæring vil vi tydeliggjøre de ulike aktørenes ansvar og roller. Funn i evaluering av desentralisert ordning skole og yrkesfag og dialog med aktørene synliggjør behov for en slik tydeliggjøring.
Utdanningsdirektoratet har ansvaret for forvaltning av tilskuddsordningen for kollektiv kompetanseutvikling i videregående opplæring. Det innebærer å formidle overordnede nasjonale intensjoner, rammer og føringer for ordningen. Utdanningsdirektoratet utbetaler midlene til fylkeskommunene gjennom årlige tilskuddsbrev.
Intensjonen med samarbeidsforum er å sikre medvirkning og medbestemmelse for aktørene i alle faser av utviklingsarbeidet i tilskuddsordningen. En viktig oppgave for forumet vil også være å sikre involvering av de private videregående skolene i ordningen, og sørge for at alle målgrupper i ordningen ivaretas over tid. Samarbeidsforum skal være rådgivende organ for fylkeskommunen, og skal ivareta kompetanseutviklingsbehovene for ansatte i videregående skoler og instruktører og faglige ledere i lærebedrifter, samt prøvenemndsmedlemmer.
Evalueringen av desentralisert ordning yrkesfag viser at samarbeidsforumene i denne ordningen har blitt brukt som rådgivende organ. Det at ordningen har vært ubyråkratisk, har blitt trukket fram som en suksessfaktor fra fylkeskommunene.
I tilskuddsordningen for videregående opplæring vil fylkeskommunen både være mottakere av tilskuddsmidlene, og de vil ha ansvaret for å organisere og gjennomføre ordningen, samt koordinere arbeidet i og med samarbeidsforum. Erfaringene fra desentralisert ordning for yrkesfag viser at fylkeskommunene håndterer å ha begge disse rollene.