Utkast til forskrifter for tre tilskuddsordninger

Svar til Kunnskapsdepartementet på deloppdrag 2 i oppdrag 2024-027 Helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling.

Vedlegg 1 Forskrift om tilskuddsordning for kollektiv kompetanseutvikling i barnehage og grunnskole

Hjemmel: Fastsatt av Kunnskapsdepartementet **dato** til gjennomføring av Stortingets budsjettvedtak

Del I – Tilskuddsordningens innretning

Tilskuddsordning for kollektiv kompetanseutvikling i barnehage og grunnskole er én av tre tilskuddsordninger som til sammen skal bidra til å øke kompetansen og kvaliteten i barnehager, grunnskoler og videregående opplæring og hos universiteter og høyskoler. De øvrige to tilskuddsordningene er regulert i følgende forskrifter:

  • Forskrift om kollektiv kompetanseutvikling i videregående opplæring
  • Forskrift om tilskuddsordning til støtte til eiere til videreutdanning for lærere og ansatte i andre yrkesgrupper i barnehage og grunnopplæring

Barnehage- og skoleeiere har ansvar for at virksomhetene drives i samsvar med regelverket, og dette omfatter også et ansvar for å legge til rette for kompetanseutvikling for sine ansatte, jf. rammeplan for barnehagen kap. 2 og opplæringslovens § 17-8. Medbestemmelse skal ivaretas etter hovedavtalens bestemmelser.

De tre tilskuddsordningene for statlig støtte til kompetanseutvikling skal ses i sammenheng og forsterke hverandre, og skal bidra til at barnehage- og skoleeier har et likeverdig tilbud som fremmer læring, utvikling og trivsel hos alle barn og elever. Som del av dette skal ordningene bidra til å bygge kompetanse for å forebygge utenforskap, fremme inkludering og gi individuelt tilrettelagt opplæring til de som har behov for det.

Tilskuddsordningene er forankret i regjeringens plan for kompetanse- og karriereutvikling for alle ansatte i barnehage og grunnopplæring, og vedtas i Stortingets årlige budsjettvedtak.

Kapittel 1 Mål og innretning for ordningen

§ 1 Mål for tilskuddsordningen

Midlene i tilskuddsordningen skal brukes til kollektiv kompetanseutvikling i barnehage, SFO og grunnskole i partnerskap med universitet og høyskole eller i samarbeid med fagskole eller andre relevante kompetansemiljøer.

Tilskuddsordningen skal bidra til å styrke profesjonelle læringsfellesskap i barnehager og grunnskoler vurdert ut fra lokale behov. Målene i rammeplan og læreplanverk utgjør sammen med mål for barnehage og grunnopplæringen rammen for bruken av midlene.

Kompetanseutviklingstiltakene skal planlegges og gjennomføres i partnerskap med universitet eller høyskoler, eller i samarbeid med fagskoler og andre relevante

kompetansemiljøer. Partnerskap mellom universiteter eller høyskoler og praksisfeltet skal i tillegg bidra til å styrke lærerutdanningene.

Midlene skal bidra til å sikre at samiske perspektiver blir ivaretatt i barnehage og grunnskole.

§ 2 Målgruppe for tilskuddsordningen

Målgruppen for kompetansetiltakene i tilskuddsordningen er barnehagelærere, lærere, ledere og andre ansatte i offentlige og private barnehager, SFO og skoler. I tillegg inngår ansatte i PP-tjenesten, kulturskolen og andre tverrfaglige tjenester i kommunene i målgruppen.

§ 3 Tilskuddsmottakere

De som kan motta tilskudd er:

  1. Kommuner
  2. private barnehager godkjent etter barnehageloven § 14
  3. Orivate skoler godkjent etter privatskoleloven § 2-1
  4. offentlige og private universiteter og høyskoler
  5. offentlige og private fagskoler
  6. andre relevante kompetansemiljøer

§ 4 Tildelingskriterier

Midlene skal brukes til kompetanseutviklingstiltak som styrker profesjonelle læringsfellesskap i barnehager og skoler.

Tiltakene skal være forankret i lokalt definerte behov basert på en samlet vurdering av kompetansebehov fra eier eller et nettverk av eiere. Vurderingen skal være basert på inkluderende prosesser i barnehage og skole.

Tiltakene skal konkretiseres, planlegges og gjennomføres i partnerskap mellom barnehage- og skoleeiere og universiteter og høyskoler eller i samarbeid med fagskoler og andre relevante kompetansemiljøer.

Universiteter og høyskoler som bidrar i kompetanseutviklingen skal legge til rette for at erfaringene fra partnerskapet skal styrke lærerutdanningene.

Samiske perspektiver skal være ivaretatt i de lokale vurderingene av behov.

Tiltak kan være tverrfaglige og rettet mot en bredere målgruppe i laget rundt barna og elevene.

§ 5 Kjennetegn på måloppnåelse

Måloppnåelse for tiltakene vurderes gjennom følgende kjennetegn:

  1. Tilskuddsmottaker har gjennomført kollektive kompetanseutviklingstiltak i barnehager og skoler i tråd med egne planer og behovsmeldinger.
  2. Tiltakene har bidratt til planlagt praksisendring.
  3. Tiltakene har styrket det profesjonelle læringsfellesskapet.
  4. Tiltakene har bidratt til å utvikle kompetanse for å forebygge utenforskap, fremme inkludering og gi individuelt tilrettelagt opplæring til de som har behov for det.
  5. Tiltakene har bidratt til å styrke og praksisrette lærerutdanningen.

Del 2 Forvaltning av ordningen og regler om saksbehandling

Kapittel 2 Forvaltning av tilskuddsordningen

§ 6 Utdanningsdirektoratets ansvar og oppgaver

Utdanningsdirektoratet fordeler midler til statsforvalteren gjennom årlige tildelingsbrev.

Midlene fordeles ut fra en beregningsmodell fastsatt av Utdanningsdirektoratet.

Utdanningsdirektoratet har delegert forvaltningen av tilskuddsordningen til statsforvalter.

§ 7 Statsforvalterens ansvar og oppgaver

I forvaltningen av tilskuddsordningen har statsforvalteren følgende oppgaver:

a.    Etablere ett eller flere samarbeidsforumer i hvert fylke

b.    Kunngjøring av midlene og formidling av overordnede nasjonale mål, føringer og rammer for ordningene, inkludert å sørge for at kriteriene for tildeling er kjent for aktørene i samarbeidsforum og regionale kompetansenettverk

c.    Legge til rette for partnerskap og samarbeid mellom barnehage- og skoleeier, universiteter, høyskoler, fagskoler og andre relevante kompetansemiljøer

d.    Etablere og følge opp arbeidet i samarbeidsforum i sitt embete

e.    Fatte vedtak og tildele midler til tilskuddsmottakere i tråd med kriteriene i forskriftens § 3 og samarbeidsforumets langsiktige plan og årlige prioriteringer

f.   Legge til rette for åpenhet og oversikt over tiltak, planer og rapportering

g.    Motta rapporter og oppsummere disse fra tilskuddsmottakerne

Statsforvalteren skal legge vesentlig vekt på samarbeidsforumets langsiktige plan og se til at samarbeidsforumets prioriteringer er i tråd med kriteriene i § 4.

§ 8 Samarbeidsforums sammensetning og oppgaver

Samarbeidsforum skal inkludere representanter for offentlige og private barnehage- og skoleeiere, kommuner som barnehagemyndighet, universiteter og høyskoler med geografisk nærhet til regionen og lærerorganisasjonene. Samarbeidsforumet må ivareta tilstrekkelig representativitet og ha en hensiktsmessig størrelse.

Andre aktører kan inviteres til å delta. Dette kan for eksempel være representanter fra Statped, PP-tjenesten, KS, PBL og andre fagorganisasjoner.

Samarbeidsforum skal utarbeide en langsiktig plan med prinsipper for fordeling av tilskuddsmidler i sitt fylke. Den langsiktige planen må være i tråd med tildelingskriteriene i § 3 og føringene i § 9.

Samarbeidsforum skal drøfte og gi tilslutning til statsforvalters forslag til årlig fordeling av tilskuddsmidler.

For å sikre langsiktighet og forutsigbarhet kan samarbeidsforum bli enige om en regional fordelingsnøkkel basert på årsverk i regionen, geografiske forskjeller og særlige utfordringer i regionen. Dette synliggjøres i langsiktig plan.

§ 9 Føringer for samarbeidsforumets langsiktige plan

Samarbeidsforumets langsiktige plan skal legge føringer for:

a.    fordeling av midler mellom barnehage og skole med utgangspunkt i lokale behovsvurderinger og målene for tilskuddsordningen

b.    fordeling av midler mellom eier og universitet, høyskoler, fagskoler og andre relevante kompetansemiljøer

c.    prioriterte tematiske områder, herunder fordeling av midler til spesialpedagogikk og inkluderende praksis

Kapittel 3 - Saksgang

§ 10 Kunngjøring av ordningen

Statsforvalteren skal gjøre de årlige rammene og vilkårene for tilskuddsordningen kjent i sine fylker.

§ 11 Vurdering av behov og planlegging av tiltak

Barnehage- og skoleeier skal årlig utarbeide behovsmelding i samarbeid med universitet, høyskole, fagskole eller andre relevante kompetansemiljøer. Som grunnlag for behovsmeldingen skal barnehage- og skoleeiere vurdere utviklingsbehov for sine barnehager og skoler på en måte som involverer de ansatte. Disse vurderingene danner grunnlag for planlegging av kompetanseutviklingstiltak for hele eller deler av personalet.

Behovsmeldingen skal inneholde en behovsvurdering og en plan for arbeidet i partnerskapet eller planlagt samarbeid med annet kompetansemiljø. Behovsmeldingen skal også inneholde en beskrivelse av eiers egeninnsats i tiltaket.

Det er adgang til å bruke en begrenset del av midlene til koordinatorfunksjon.

§ 12 Fordeling av midler

Statsforvalteren mottar behovsmeldinger og lager forslag til fordeling av tilskuddsmidlene i tråd med kriteriene i § 3 og samarbeidsforums langsiktige plan, jf. § 9. Forslaget til fordeling presenteres og drøftes i samarbeidsforum.

§ 13 Vedtak og utbetaling av tilskuddsmidler

Statsforvalteren fatter vedtak om tildeling av tilskudd.

Statsforvalteren utbetaler midlene til de aktuelle tilskuddsmottakerne gjennom et tilskuddsbrev, som skal inneholde:

a.    Tilskuddsmottakers navn, organisasjonsnummer, kontonummer og tilskuddsbeløp

b.    Formål og hvilke tiltak tilskuddet skal benyttet til

c.    Tidsramme

d.    Krav til rapportering

e.    Juridiske forpliktelser

f.   Mulige reaksjonsformer dersom mottaker ikke opptrer i samsvar med forutsetningene for tilskuddet.

§ 14 Frister

Midlene skal fordeles til tilskuddsmottaker innen 15. april.

Statsforvalteren setter øvrige tidsfrister ved årlig kunngjøring av ordningen.

§ 15 Avslag

Statsforvalteren kan avslå hele eller deler av en behovsmelding dersom den ikke er tråd med retningslinjene eller de prioriteringene samarbeidsforum er blitt enige om i langsiktig plan.

§ 16 Klageadgang

Vedtak som er truffet i medhold av forskriften kan påklages etter reglene i forvaltningsloven.

Utdanningsdirektoratet er klageinstans for vedtak truffet av statsforvalteren.

§ 17 Oppfølging, kontroll og evaluering

Mottakere av tilskudd skal rapportere årlig til statsforvalteren om hvilke tiltak som er gjennomført, hvordan midlene er brukt og en vurdering av måloppnåelse.

Statsforvalteren og samarbeidsforum skal foreta en formalia- og rimelighetskontroll av rapportene fra tilskuddsmottakerne.

Utdanningsdirektoratet vil utarbeide mal for rapportering og gjennomføre nasjonale evalueringer.