Utkast til forskrifter for tre tilskuddsordninger
Vedlegg 2 Forskrift om tilskuddsordning for kollektiv kompetanseutvikling i videregående opplæring
Hjemmel: Fastsatt av Kunnskapsdepartementet **dato** til gjennomføring av Stortingets budsjettvedtak
Del I – Tilskuddsordningens innretning
Tilskuddsordning for kollektiv kompetanseutvikling i videregående opplæring er én av tre tilskuddsordninger som til sammen skal bidra til å øke kompetansen og kvaliteten i barnehager, grunnskoler og videregående opplæring og hos universiteter og høyskoler. De øvrige to tilskuddsordningene er regulert i følgende forskrifter:
· Forskrift om kollektiv kompetanseutvikling i barnehage og grunnskole
· Forskrift om støtte til eiere til videreutdanning for lærere og ansatte i andre yrkesgrupper i barnehage og grunnopplæring
Barnehage- og skoleeiere har ansvar for at virksomhetene drives i samsvar med regelverket, og dette omfatter også et ansvar for å legge til rette for kompetanseutvikling for sine ansatte, jf. rammeplan for barnehagen kap. 2 og opplæringslovens § 17-8. Medbestemmelse skal ivaretas etter hovedavtalens bestemmelser.
De tre tilskuddsordningene for statlig støtte til kompetanseutvikling skal ses i sammenheng og forsterke hverandre, og skal bidra til at barnehage- og skoleeier har et likeverdig tilbud som fremmer læring, utvikling og trivsel hos alle barn, elever, lærlinger og voksne deltakere. Som del av dette skal ordningene bidra til å bygge kompetanse for å forebygge utenforskap, fremme inkludering og gi individuelt tilrettelagt opplæring til de som har behov for det.
Tilskuddsordningene er forankret i regjeringens plan for kompetanse- og karriereutvikling for alle ansatte i barnehage og grunnopplæring, og vedtas i Stortingets årlige budsjettvedtak.
Kapittel 1 Mål og innretning for ordningen
§ 1 Mål for tilskuddsordningen
Midlene i tilskuddsordningen skal brukes til kollektiv kompetanseutvikling i videregående opplæring i partnerskap med universitet eller høyskoler, eller i samarbeid med fagskoler og andre relevante kompetansemiljøer.
Tilskuddsordningen skal bidra til å styrke profesjonelle læringsfellesskap i og mellom videregående skoler og lærebedrifter vurdert ut fra lokale behov. Målene i læreplanverket utgjør sammen med mål for barnehage og grunnopplæringen rammen for bruken av midlene.
Kompetanseutviklingstiltakene skal planlegges og gjennomføres i partnerskap med universitet eller høyskoler, eller i samarbeid med fagskoler og andre relevante kompetansemiljøer. Partnerskap mellom universiteter eller høyskoler og praksisfeltet skal i tillegg bidra til å styrke lærerutdanningene.
Midlene skal også bidra til å sikre at samiske perspektiver blir ivaretatt i videregående opplæring.
§ 2 Målgruppe for tilskuddsordningen
Målgruppen for kompetansetiltakene i tilskuddsordningen er lærere, ledere og andre ansatte i statlige, fylkeskommunale og private videregående skoler og lærebedrifter.
Instruktører, faglige ledere og prøvenemndsmedlemmer er også omfattet. I tillegg inngår ansatte i PP-tjenesten, oppfølgingstjenesten, kulturskolen og andre tverrfaglige tjenester i fylkeskommunen i målgruppen.
§ 3 Tilskuddsmottakere
Fylkeskommunene mottar tilskudd gjennom denne tilskuddsordningen.
§ 4 Tildelingskriterier
Midlene skal brukes til kompetanseutviklingstiltak som styrker profesjonelle læringsfellesskap i og mellom videregående skoler og lærebedrifter.
Tiltakene skal være forankret i lokalt definerte behov basert på en samlet vurdering av kompetansebehov. Vurderingen skal være basert på inkluderende prosesser med videregående skoler og lærebedrifter.
Tiltakene skal konkretiseres, planlegges og gjennomføres i partnerskap mellom fylkeskommunen og universiteter og høyskoler eller i samarbeid med fagskoler og andre relevante kompetansemiljøer.
Universiteter og høyskoler som bidrar i kompetanseutviklingen skal legge til rette for at erfaringene fra partnerskapet skal styrke lærerutdanningene.
Samiske perspektiver skal være ivaretatt i de lokale vurderingene av behov.
Tiltak kan være tverrfaglige og rettet mot en bredere målgruppe i laget rundt elevene, lærlingene og voksne deltakere.
§ 5 Kjennetegn på måloppnåelse
Måloppnåelse for tiltakene vurderes gjennom følgende kjennetegn:
a. Tilskuddsmottaker har gjennomført kollektive kompetanseutviklingstiltak i videregående skoler og lærebedrifter i tråd med langsiktig plan.,
b. Tiltakene har bidratt til planlagt praksisendring.
c. Tiltakene har styrket det profesjonelle læringsfellesskapet i og mellom videregående skoler og lærebedrifter.
d. Tiltakene har bidratt til å utvikle kompetanse for å forebygge utenforskap, fremme inkludering og gi individuelt tilrettelagt opplæring til de som har behov for det.
e. Tiltakene har bidratt til å styrke og praksisrette lærerutdanningen.
Kapittel 2 Forvaltning av tilskuddsordningen
§ 6 Utdanningsdirektoratets ansvar og oppgaver
Utdanningsdirektoratet fordeler midler til fylkeskommunene gjennom årlige tilskuddsbrev og formidler overordnede nasjonale mål, føringer og rammer for ordningen.
Midlene fordeles ut fra en beregningsmodell fastsatt av Utdanningsdirektoratet.
Utdanningsdirektoratet utbetaler tilskuddsmidler til fylkeskommunene innen 1. mars hvert år.
§ 7 Fylkeskommunens rolle og oppgaver
Fylkeskommunen skal etablere et rådgivende samarbeidsforum og følge opp arbeidet i samarbeidsforum i egen fylkeskommune. Fylkeskommunen har ansvaret for fordeling av midler med utgangspunkt i langsiktig plan og i tråd med tildelingskriteriene i § 4.
Fylkeskommunene kan tildele midler til offentlige, statlige og private videregående skoler, lærebedrifter med aktive lærekontrakter, samarbeidsorgan for lærebedrifter, universiteter, høyskoler, fagskoler og andre relevante kompetansemiljøer.
Fylkeskommunene skal bidra med egeninnsats i ordningen.
§ 8 Samarbeidsforums sammensetning og oppgaver
Samarbeidsforumet skal inkludere representanter for fylkeskommunale og private videregående skoler og lærebedrifter, universiteter og høyskoler, fagskoler eller andre relevante kompetansemiljøer, partene i arbeidslivet lokalt og lærerorganisasjonene. Samarbeidsforumet må ivareta tilstrekkelig representativitet og ha en hensiktsmessig størrelse.
I aktuelle fylker kan de statlige samiske videregående skolene inkluderes.
Representanter for yrkesopplæringsnemnda, Statped, PP-tjenesten, KS og andre relevante aktører kan inviteres til å delta.
Samarbeidsforumet skal vurdere hvordan behovene for kompetanseutvikling kan møtes.
Samarbeidsforumet skal utarbeide en langsiktig plan med prinsipper for fordeling av tilskuddsmidler i tråd med kompetansebehov og i samarbeid med fylkeskommunen.
Samarbeidsforum skal gi tilbakemelding på fylkeskommunens forslag til fordeling av midler.
Fordeling av midler skal skje med utgangspunkt i behovsvurderinger og målene for tilskuddsordningen. For å sikre langsiktighet og forutsigbarhet kan samarbeidsforum bli enige om en lokal fordeling basert på årsverk i fylkeskommunen, geografiske forskjeller og særlige utfordringer knyttet til enkelte målgrupper. Dette skal synliggjøres i langsiktig plan som skal utarbeides av samarbeidsforum.
§ 9 Føringer for samarbeidsforumets langsiktige plan
Samarbeidsforumets langsiktige plan skal legge føringer for:
a. fordeling av midler mellom studieforberedende utdanningsprogram og yrkesfaglige utdanningsprogram med utgangspunkt i lokale behovsvurderinger og målene for tilskuddsordningen
b. fordeling av midler mellom skole og lærebedrift
c. fordeling av midler mellom universitet, høyskoler, fagskoler og andre relevante kompetansemiljøer
d. prioriterte tematiske områder, herunder fordeling av midler til spesialpedagogikk og inkluderende praksis
Del 2 Forvaltning av ordningen og regler om saksbehandling
§ 10 Fordeling av midler
Fylkeskommunen fatter beslutning og fastsetter fordeling av tilskuddsmidler i tråd med tildelingskriteriene og langsiktig plan. Samarbeidsforumets innspill til årlig prioritering skal være en del av vurderingen.
§ 11 Utbetaling av tilskuddsmidler
Fylkeskommunen utbetaler midlene til de aktuelle målgruppene gjennom et tilskuddsbrev.
Tilskuddsbrevet skal inneholde:
a. Tilskuddsmottakers navn, organisasjonsnummer, kontonummer og tilskuddsbeløp
b. Formål og hvilke tiltak tilskuddet skal benyttet til
c. Tidsramme
d. Krav til rapportering
e. Juridiske forpliktelser
f. Mulige reaksjonsformer dersom mottaker ikke opptrer i samsvar med forutsetningene for tilskuddet.
§ 12 Klage
Vedtak som er truffet i medhold av forskriften kan påklages etter reglene i forvaltningsloven.
§ 13 Rapporter fra tilskuddsmottaker
Fylkeskommunen rapporterer årlig til Utdanningsdirektoratet. Utdanningsdirektoratet fastsetter mal for rapportering.
§ 14 Oppfølgings- og kontrollrutiner
Utdanningsdirektoratet skal foreta en formalia- og rimelighetskontroll av rapporter. Utdanningsdirektoratet vil gjennomføre nasjonale evalueringer.