Utkast til forskrifter for tre tilskuddsordninger

Svar til Kunnskapsdepartementet på deloppdrag 2 i oppdrag 2024-027 Helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling.

Vedlegg 3 Forskrift om tilskuddsordning for støtte til eiere til videreutdanning for lærere og ansatte i andre yrkesgrupper i barnehage og grunnopplæring

Hjemmel: Fastsatt av Kunnskapsdepartementet *dato* til gjennomføring av Stortingets budsjettvedtak

Del I – Tilskuddsordningens innretning

Tilskuddsordning for støtte til eiere til videreutdanning i for lærere og ansatte i andre yrkesgrupper i barnehage og grunnskole er én av tre tilskuddsordninger som til sammen skal bidra til å øke kompetansen og kvaliteten i barnehager, grunnskoler og videregående opplæring og hos universiteter og høyskoler. De øvrige to tilskuddsordningene er regulert i følgende forskrifter:

  • Forskrift om kollektiv kompetanseutvikling i barnehage og grunnskole
  • Forskrift om kollektiv kompetanseutvikling i videregående opplæring

Barnehage- og skoleeiere har ansvar for at virksomhetene drives i samsvar med regelverket, og dette omfatter også et ansvar for å legge til rette for kompetanseutvikling for sine ansatte, jf. rammeplan for barnehagen kap. 2 og opplæringslovens § 17-8. Medbestemmelse skal ivaretas etter hovedavtalens bestemmelser.

De tre tilskuddsordningene for statlig støtte til kompetanseutvikling skal ses i sammenheng og forsterke hverandre, og skal bidra til at barnehage- og skoleeier har et likeverdig tilbud som fremmer læring, utvikling og trivsel hos alle barn, elever, lærlinger og voksne deltakere. Som del av dette skal ordningene bidra til å bygge kompetanse for å forebygge utenforskap, fremme inkludering og gi individuelt tilrettelagt opplæring til de som har behov for det.

Tilskuddsordningene er forankret i regjeringens plan for kompetanse- og karriereutvikling for alle ansatte i barnehage og grunnopplæring, og vedtas i Stortingets årlige budsjettvedtak.

§ 1 Mål for tilskuddsordningen

Målet for tilskuddsordningen er bidra til å styrke kompetansen til lærere og ansatte i andre yrkesgrupper i barnehager og grunnopplæringen gjennom studiepoenggivende videreutdanning innenfor fagområder som den enkelte ansatte og arbeidsplassen har behov for.

Målene i rammeplan og læreplanverk sammen med mål for barnehage og grunnopplæringen utgjør rammen for bruken av midlene.

§ 2 Målgruppe for tilskuddsordningen

Målgruppen for ordningen er lærere og ansatte i andre yrkesgrupper i barnehage, grunnskole, SFO, videregående opplæring, inkludert fagopplæringen i bedrift, opplæring særskilt organisert for voksne, PP-tjenesten og kulturskole.

Vedkommende som får støtte til å ta videreutdanning skal ha en grunnutdanning som tilsvarer enten fag -eller svennebrev, fagskoleutdanning eller en grad i høyere utdanning.

Ansatte i private barnehager godkjent etter barnehageloven § 14 og private skoler godkjent etter privatskoleloven § 2-1 omfattes også av ordningen.

§ 3 Tilskuddsmottaker

Følgende kan motta tilskudd:

a.    kommuner og fylkeskommuner

b.    kommunen som barnehagemyndighet

c.    statlige skoler

d.    private skoler godkjent etter privatskoleloven § 2-1

Midlene fordeles ut fra en beregningsmodell fastsatt av Utdanningsdirektoratet.

§ 4 Tildelingskriterier

Midlene skal brukes til studiepoenggivende videreutdanning som er forankret i lokalt definerte behov basert på en samlet vurdering av kompetansebehov fra eier eller et nettverk av eiere. Vurderingen skal være basert på inkluderende prosesser i barnehage, skole og fagopplæring. Samiske perspektiver skal være ivaretatt i de lokale vurderingene av behov.

Tilskuddet skal brukes til å dekke barnehage- og skoleeiers utgifter til deltakernes permisjon med lønn for å delta på videreutdanning.

Den ansatte skal ha 25 prosent permisjon med lønn for å ta en videreutdanning på 30 studiepoeng, der staten dekker 75 prosent og tilskuddsmottaker dekker 25 prosent. Graden av permisjon med lønn skal forholdsmessig tilpasses omfanget av videreutdanningen. Kommunen som barnehagemyndighet skal dekke egenandelen for private barnehager.

Unntaksvis kan midlene, helt eller delvis, utbetales som stipend til den ansatte, dersom hensyn til arbeidsplassen eller den ansatte gjør det særlig utfordrende å gi den ansatte permisjon med lønn. Eier har ansvar for at beslutningen om stipend bygger på dialog med den ansatte.

Barnehage- og skoleeier skal tilrettelegge for deltakelse på videreutdanning, uavhengig av om den ansatte får permisjon med lønn eller stipend. Eier har ansvar for at tilretteleggingen bygger på en dialog med den ansatte.

Barnehage- og skoleeiers egenandel kan, i tillegg til utgifter til deltakernes permisjon med lønn, også dekke utgifter til reise, opphold, læremidler og eventuell studieavgift i forbindelse med gjennomføring av videreutdanningen.

§ 5 Kjennetegn på måloppnåelse

Måloppnåelse for tiltakene vurderes gjennom følgende kjennetegn:

a.    Valg og prioriteringer av videreutdanning er forankret i barnehage- og skoleeiers kompetansebehov identifisert gjennom lokale prosesser som involverer de ansatte. Vurderingen skal ivareta alle målgrupper, eventuelle nasjonale prioriteringer, kompetansekrav, samiske perspektiver og sammenheng med eventuelle tiltak i tilskuddsordningene for kollektiv kompetanseutvikling.

b.    Ansatte har gjennomført videreutdanning

c.    Videreutdanningen har bidratt til planlagt praksisendring og økt kvalitet i det faglige og pedagogiske tilbudet til barn, elever, de som får opplæring i bedrift og voksne deltakere

d.    Barnehage- og skoleeier har lagt til rette for kunnskapsdeling i egen virksomhet

Del 2 Forvaltning og saksbehandling av ordningen

§ 6 Utdanningsdirektoratets rolle og ansvar

Utdanningsdirektoratet har ansvaret for forvaltning av tilskuddsordningen, og skal formidle overordnede nasjonale mål, føringer og rammer for ordningen.

Utdanningsdirektoratet utbetaler midlene til kommuner, fylkeskommuner og private skoler godkjent etter privatskoleloven § 2-1 gjennom årlige tilskuddsbrev.

§ 7 Tilsagn om tilskudd

Utdanningsdirektoratet informerer barnehage- og skoleeiere samt kommunen som barnehagemyndighet om fordelingen av midlene til støtte til videreutdanning, som deretter bekrefter at de ønsker tilskudd og godtar vilkårene som følger tilskuddet innen frist nærmere fastsatt av Utdanningsdirektoratet.

Dersom det blir midler til gode etter bekreftelser fra tilskuddsmottakere, skal Utdanningsdirektoratet fordele resterende midler til andre tilskuddsmottakere som har meldt om større behov.

§ 8 Omdisponering og tilbakebetaling av tilskuddet

Tilskuddet skal brukes innen tre år fra utbetalingstidspunktet. Hvis den ansatte ikke starter på videreutdanningen eller slutter underveis, kan eier omdisponere midlene til videreutdanning for andre ansatte så lenge bruken av midlene er i tråd med §§ 1 og 2.

Omdisponeringen skal skje innen tre år fra utbetalingstidspunktet.

Dersom omdisponering av ubrukte midler ikke er aktuelt, skal midlene tilbakebetales til Utdanningsdirektoratet.

§ 9 Klage

Vedtak som er truffet i medhold av forskriften kan påklages etter reglene i forvaltningsloven.

§ 10 Rapporter fra tilskuddsmottaker

Tilskuddsmottaker skal rapportere årlig til Utdanningsdirektoratet.

Utdanningsdirektoratet fastsetter mal for rapportering.

§ 11 Oppfølgings- og kontrollrutiner

Utdanningsdirektoratet skal foreta en formalia- og rimelighetskontroll av rapporter. Utdanningsdirektoratet vil gjennomføre nasjonale evalueringer.