Utredning av alternativer for rapportering og statistikk om vold og trusler
Hva er problemet, og hvilke konsekvenser har det?
Flere spørreundersøkelser viser at en forholdsvis høy andel av de ansatte i skolen oppgir at de har opplevd å bli utsatt for vold og/eller trusler, og at denne andelen har økt. I tillegg formidler massemediene hyppig eksempler på alvorlige hendelser og tall på antall hendelser med vold og trusler fra kommunenes avvikssystemer, noe som forsterker inntrykket av at vold og trusler i skolen i dag er et alvorlig samfunnsproblem.
Konsekvensene av å oppleve vold og trusler om vold på arbeidsplassen kan være alvorlige, for eksempel økt risiko for søvnproblemer og symptomer på psykiske plager (Rudkjoebing mfl. 2020), økt risiko for sykefravær og økt risiko for tidlig avgang fra jobb (Sterud mfl. 2021; Sterud mfl. 2023). En økende utfordring med vold og trusler i skolen kan også føre til økte utfordringer med rekruttering til og frafall fra læreryrket, samt andre yrkesgrupper i skolen.
Det publiseres i dag ikke årlig nasjonal statistikk på omfang av vold og trusler i skolen, verken for ansatte eller elever i skolen. Det finnes heller ikke et felles nasjonalt system for rapportering av vold og trusler, som gjør det mulig å sammenstille tall for hele landet. Skoleeier er etter Arbeidsmiljøloven § 3-1 og § 5-1 pålagt å ha et system for registrering av vold og trusler mot ansatte i skolen. Skoleeier bestemmer selv hvilket system som skal benyttes for slik registrering, og hvilken informasjon som skal registreres. Hva som oppleves som vold og trusler, kan variere fra arbeidsplass til arbeidsplass. Arbeidstilsynet understreker derimot viktigheten av at arbeidsgiveren og arbeidstakerne bli enige om hva de legger i begrepene vold og trusler https://www.arbeidstilsynet.no/tema/vold-og-trusler/.
Årlig nasjonal statistikk av antall hendelser av vold og trusler vil ikke i seg selv føre til færre hendelser. En slik statistikk vil først og fremst være nyttig ved å synliggjøre omfanget av vold og trusler, gi informasjon om utviklingen og kunne avdekke hvor utfordringene er størst. Selv om det ikke publiseres årlig nasjonal statistikk, finnes det i dag en rekke ulike kilder til informasjon om forekomst og utvikling av vold og trusler i skolen.