Utredning av alternativer for rapportering og statistikk om vold og trusler

Svar til Kunnskapsdepartementet på oppdrag 2023-022 "Rapportering og statistikk om vold i skolen", sendt 31. mai 2024

Lærerundersøkelsen

Lærerundersøkelsen er en frivillig undersøkelse som skolene kan velge å gjennomføre i høstsemesteret eller vårsemesteret. Det er også frivillig for den enkelte lærer å svare på undersøkelsen, og videre på de enkelte spørsmålene i undersøkelsen. Den er ikke en medarbeiderundersøkelse, men er i stor grad laget for å speile spørsmålene i Elevundersøkelsen, slik at man kan se de to undersøkelsene i sammenheng. Ett av temaene er trygt miljø. Her svarer læreren på om hen har sett eller hørt elever bli «Truet» og «Slått, dyttet, sparket eller holdt fast», men læreren blir ikke spurt om hen selv har blitt utsatt for dette.

Lærerundersøkelsen er lite brukt av skolene. I skoleåret 2021/2022 var det rundt 2 prosent av lærerne i grunnskolen og 5 prosent av lærerne i videregående skole som deltok. De siste årene har omtrent 4000 lærere årlig svart på undersøkelsen. Høsten 2022 var det ca. 3200 lærere fordelt på 190 skoler som deltok i Lærerundersøkelsen.

En kartlegging av bruken av Lærerundersøkelsen viser den kunne vært mer relevant for skolene dersom den var mer rettet mot lærernes arbeidsmiljø og opplevelser av hverdagen, i stedet for at den i stor grad skal speile lærernes oppfatning av hvordan elevene har det (Caspersen mfl. 2017). En del kommuner oppgir at de bruker andre undersøkelser/informasjonskilder for å innhente opplysninger om læreres opplevelser av sin arbeidssituasjon, for eksempel ulike typer medarbeiderundersøkelser.

Utdanningsdirektoratet har på bakgrunn av informasjon om begrenset bruk og nytteverdi besluttet å avvikle Lærerundersøkelsen etter gjennomføringen våren 2024.