Utredning av alternativer for rapportering og statistikk om vold og trusler

Svar til Kunnskapsdepartementet på oppdrag 2023-022 "Rapportering og statistikk om vold i skolen", sendt 31. mai 2024

Referanser

Arbeidstilsynet (2019). Erfaringsrapport: Pilot – Vold og trussel om vold fra tredjepart i grunnskoler

Arbeidstilsynet (2023). Årsrapport. En analyse av Arbeidstilsynets innsats i 2023

Arbeidstilsynet (2024). Signal. Arbeidstilsynets bransjekunnskap. Signal nr.1/2024.

Agder kommunerevisjon (2024). Elevers psykososiale miljø og skoleansattes arbeidsmiljø. Rapport til kontrollutvalget i Kristiansand kommune.

Deloitte (2020). Trygt og godt skolemiljø, Askøy kommune. Forvaltningsrevisjon

Deloitte (2022). Forvaltningsrevisjon av arbeidet med å sikre et trygt og godt miljø for elever og ansatte i grunnskolene i Bergen. Presentasjon for kontrollutvalget, 7. desember 2022.

Buvik, M.P., S. Thun og S. Osborg (2023). Relasjonelle og emosjonelle krav og belastninger i arbeidet. Rapport 2023:01366. Trondheim: SINTEF.

Caspersen, J., M. Røe, B.K. Utvær og C. Wendelborg (2017). Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser - Et verktøy for kvalitetsutvikling i grunnskolen? NTNU, Samfunnsforskning, Trondheim.
Eidset, I. (2017). Trusler og Vold. Undersøkelse blant Utdanningsforbundets medlemmer som er grunnskolelærere. Oslo: Respons analyse.

Eidset, I. (2018). Arbeidsmiljø og opplevelse av trusler, vold og trakassering. Undersøkelse blant Utdanningsforbundets medlemmer som er lærere i grunnskole og videregående skole. Oslo: Respons analyse.

Eidset, I. (2023). Vold og trusler mot lærere og ledere i grunnskole og videregående skole. Undersøkelse blant Utdanningsforbundets medlemmer som rektorer/skoleledere. Oslo: Respons analyse.

Eidset, I. (2024). Lærernes arbeidsmiljø. Undersøkelse blant Utdanningsforbundets medlemmer som er grunnskolelærere. Oslo: Respons analyse.

Knudsen, J. (19.02.2024). Hver tredje lærer ramt av vold: «Det er et udtryk for en ekstremt presset hverdag på skolerne». Folkeskolen. (Hentedato 06.05.2024).

NOU 2023: 27.(2023). Et nytt system for kvalitetsutvikling — – for elevenes læring og trivsel. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2023-27/id3013760/.

OECD (2019), TALIS 2018 Results (Volume I): Teachers and School Leaders as Lifelong Learners, TALIS, OECD Publishing, Paris

Oslo kommune (2018). Vold og trusselhendelser mot ansatte og elever i Osloskolen. Årsrapport 2018.

Oslo kommune (2021). Vold og trusselhendelser mot ansatte. Årsrapport 2021.

Oslo kommune (2023). Vold og trusselhendelser mot ansatte. Årsrapport 2023.

Rogaland revisjon (2022). Vold og trusler i skolen. Haugesund kommune, 2022. Forvaltningsrevisjon.

Rogaland revisjon (2024). Bokn skole – arbeidsmiljø. Forvaltningsrevisjon.

Rudkjoebing L.A., A.B. Bungum., E.M. Flachs, N.H. Eller, M. Borritz, B. Aust, R. Rugulies, N.H. Rod, K. Biering and J.P Bonde. (2020). Work-related exposure to violence or threats and risk of mental disorders and symptoms: a systematic review and meta-analysis. Scand J Work Environ Health. 46(4):339-349.

Sterud T., E. Degerud, Ø. Skare, T.N. Hanvold and J.O. Christensen (2021). Adverse social behaviour at the workplace and subsequent physician certified sick leave: a three-wave prospective study of the general working population in Norway. Occupational and Environmental Medicine 78: 576-582

Sterud, T., A.R. Marti and E.M. Degerud (2023). Adverse social behaviour at work and health-related employment exit: a prospective population-based four-wave survey, European Journal of Public Health, Volume 33(1):74-79

Sveriges Lärare (2024). Med orimliga förutsättningar. En beskrivning av arbetsmiljön i skolan och förskolan

Knudsen, J. (19.02.2024). Hver tredje lærer ramt av vold: «Det er et udtryk for en ekstremt presset hverdag på skolerne». Folkeskolen. (Hentedato 06.05.2024)

Wærø, I., Ø. Dahl og S.S. Kilskar (2019). Vold og trusler mot ansatte i skolen. Rapport 2019:00859. Trondheim: SINTEF.