Utredning av alternativer for rapportering og statistikk om vold og trusler
Virkemidler og tilgrensede prosesser med relevans for oppdraget
Mer kunnskap om hva utfordringen med vold og trusler i skolen består i er viktig for å utvikle gode virkemidler for å forebygge situasjoner hvor elever bruker vold og trusler. Vold og trusler påvirker både elever og ansatte på skolene, og har derfor negative konsekvenser for både elevenes skolemiljø og de ansattes arbeidsmiljø.
Det er skoleeier som har ansvaret for å at de ansatte i skolen har et trygt og godt arbeidsmiljø. Skoleeier har også ansvaret for at kravene i opplæringsloven og forskriftene til loven blir oppfylt, herunder elevenes rett til et trygt og godt skolemiljø. Det er samtidig verdt å merke seg at Arbeidstilsynet påpeker at skoleeier må ta mer ansvar for å løse utfordringene med vold og trusler, og at kommunesektoren må etablere et felles systematisk HMS-arbeid.
Det er komplekse årsaker til at elever utsetter ansatte og medelever for trusler og vold. For å kunne forebygge og håndtere slike hendelser er det derfor nødvendig med et bredt spekter av virkemidler. Arbeidstilsynet veileder skoleeier og skoler i hvordan de skal forebygge og håndtere vold og trusler på arbeidsplassen. Udir har utviklet en rekke tiltak for å støtte skoler og skoleeier i arbeidet med å utvikle trygge og gode skolemiljø. Eksisterende tiltak er:
- tilskuddsordning for lokal kompetanseutvikling
- digitale støtteressurser
- kompetansepakker for trygt og godt skolemiljø
- Læringsmiljøprosjektet
- videreutdanningstilbud for ansatte og ledere
- prosjektstøtte til private og frivillige organisasjoner
- læringsmiljø- og antimobbeprogrammer
Gjennom svar på oppdragsbrev 2022-041 har Udir gitt anbefalinger for å skape bedre helhet og sammenheng mellom eksisterende kompetansetiltak på nasjonalt nivå, og en vurdering av nye tiltak både på kort og lang sikt.
I Tildelingsbrev til Udir for 2024 er vi varslet om oppdrag som omhandler tematikken. Udir skal som del av tiltakene i Opptrappingsplanen for psykisk helse, utvikle en kompetansepakke om folkehelse og livsmestring, hvor psykisk helse inngår. Udir skal også, som oppfølging av Opptrappingsplanen mot vold og overgrep mot barn og vold i nære relasjoner, bidra til at eiere av barnehager, skoler og SFO får god tilgang til pedagogiske ressurser for å øke kompetansen hos ansatte i barnehager, skoler og SFO på voldsfeltet.
For å få mer kunnskap om årsaker til at barn og unge utagerer med vold og trusler og en best mulig oppfølging av elevene, er det nødvendig med et tett samarbeid mellom skolen og andre tjenester med oppfølgingsansvar (for eksempel helsetjenesten, pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT), barnevernstjenesten, NAV og politiet). Det er hensiktsmessig å se arbeidet i sammenheng med pågående prosesser i Etatssamarbeidet, der både psykisk helse og barne- og ungdomskriminalitet er prioriterte områder.