Udirs mål og oppgaver

Utdanningsdirektoratet er Kunnskapsdepartementets utøvende organ for barnehage, skole og fagopplæring og skal sette opplæringspolitikken ut i praksis.

Mål

  1. En barnehage som gir en god start i livet
  2. En opplæring som gir god læring, utvikling og dannelse
  3. Trygge og gode barnehage- og skolemiljø
  4. Likeverdige barnehage- og opplæringstilbud
  5. Gode lag rundt barnet og eleven

Barnehage- og skolebygg i bakgrunnen og barn og voksne i ulike aldre i forgrunnen

Oppgaver

Virkemidler

Utdanningsdirektoratet jobber med en rekke virkemidler:

Regelverk og tilsyn

Vi forvalter opplæringsloven, privatskoleloven, barnehageloven og folkehøgskoleloven med forskrifter. Vi har ansvar for at det blir ført tilsyn med landets offentlige og private skoler. Statsforvalterne fører tilsyn med de offentlige skolene, mens direktoratet fører tilsyn med de private skolene. Tilsynet med barnehager er et kommunalt ansvar, mens vi har ansvar for økonomisk tilsyn av private barnehager. 

Læreplaner og rammeplaner

Vi utvikler og forvalter rammeplan for barnehagen, rammeplan for SFO og læreplaner for grunnskolen og videregående opplæring. Rammeplanene definerer barnehagens og SFOs formål og innhold, mens læreplanene fastsetter innholdet i opplæringen. Vi utvikler støtteressurser for at barnehager, SFO-er, skoler og lærebedrifter kan ta i bruk rammeplanene og læreplanene på en god måte.

Kunnskapsgrunnlag

Vi utvikler kunnskap om tilstanden i barnehage, SFO, skole og fagopplæring gjennom forskning, evaluering, statistikk, flere internasjonale studier, elevundersøkelsen og andre brukerundersøkelser. Vi formidler tall og forskning.

Støtte og veiledning

Vi utvikler støtte og veiledning til å sette regelverket ut i praksis og for å stimulere til kollektive prosesser i profesjonsfellesskapet. 

Eksamener og prøver

Vi har ansvaret for å utarbeide eksamener, nasjonale prøver og kartleggingsprøver for grunnskole og videregående opplæring. Eksamener gir en avsluttende vurdering av kompetansen til den enkelte elev. Nasjonale prøver gir informasjon om elevenes grunnleggende ferdigheter og er grunnlag for forbedring og utvikling i skolen. Kartleggingsprøver avdekker behov for individuell oppfølging og tilrettelegging.

Tilskudd og kompetanseutvikling

Vi gir tilskudd til godkjente privatskoler og folkehøgskoler og tilskudd og prosjektmidler til en lang rekke tiltak for å bidra til læring og trivsel i barnehage og skole. Vi administrerer statens omfattende videreutdanning av lærere og ledere i skole og barnehage, støtter lokal kompetanseutvikling og utvikler nettbaserte kompetansepakker for sektor.