9 av 10 har tilgang til egen digital enhet

Flere enn ni av ti elever i grunnskolen har tilgang til egen digital enhet, viser nye tall.

— Alle læremidler kan brukes klokt og uklokt. Det er hvordan og når enhetene brukes som avgjør om undervisningen blir god, sier direktør Morten Rosenkvist i Utdanningsdirektoratet.  

94 prosent av elevene i grunnskolen har tilgang på egen digital enhet, viser nye tall fra Utdanningsdirektoratet. I 280 kommuner har alle elever tilgang på en egen digital enhet.  

— Alle elever trenger og skal utvikle god digital kompetanse og dømmekraft, i takt med alder og modenhet. Digitale verktøy bør brukes trygt, gjennomtenkt og når det bidrar til læring, sier Rosenkvist.  

Kommer med nye råd

Utdanningsdirektoratet kom nylig med nye anbefalinger om at alle skoler bør benytte filtre for å beskytte elever mot skadelig innhold på nett. Nå har de publisert nye råd som også blant annet omhandler personvern, at skoler må prioritere digital dømmekraft og planlegge for digitale ferdigheter hos elever på tvers av fag.

—  Mange skoler og lærere jobber godt med digitale verktøy i dag. Samtidig vet vi at mange også ønsker mer støtte for å få til en god digital praksis. Derfor har vi nå samlet råd og forskning for å støtte skolene i arbeidet, påpeker Rosenkvist.  

Nødvendig under pandemien

Den største økningen av antall digitale enheter i skolen kom under pandemien.  

— Under pandemien ble de digitale enhetene helt nødvendige for at elevene kunne få undervisning og holde kontakt med lærerne. Nå vet vi mer om hvordan verktøyene bør brukes for å bidra til variasjon og tilpasning, og hvilke løsninger som er viktig å ha på plass for at bruken skal være trygg og sikker for elevene, påpeker Rosenkvist.  

Mindre skjerm blant yngre elever

Jo eldre elevene blir, jo mer vanlig er det at de har tilgang på egen digital enhet, viser de nye tallene fra Utdanningsdirektoratet. 19 prosent av alle førsteklassingene har ikke tilgang på en digital enhet, mens for 8.-10. trinn er andelen kun én prosent. 

—  All undervisning skal tilpasses elevenes alder og modenhet. Det er forskjell på en 6-åring og en 16-åring, og det skal undervisningen ta hensyn til, sier Rosenkvist.  

Nettbrett er den mest utbredte digitale enheten for elever i grunnskolen. Det er spesielt de yngste elevene som har en-til-en tilgang på nettbrett. De eldste elevene bruker mest bærbar PC eller Mac.

Høyest andel elever med egen digital enhet finner vi i Buskerud fylke. Her har 99 prosent av elevene egen digital enhet. Andelen elever som ikke har tilgang på egen digital enhet er høyest i Vestland med 15 prosent.

Utdanningsdirektoratets råd til skoler om skjermbruk:

  1. Bruk løsninger som ivaretar personvernet
  2. Beskytt elevene mot skadelig innhold
  3. Planlegg opplæringen av elevenes digitale ferdigheter
  4. Prioriter arbeidet med elevenes digitale dømmekraft
  5. Bruk digitale verktøy og ressurser når det er hensiktsmessig  
  6. Involver elevene i skolens digitale praksis
  7. Prioriter lærernes digitale kompetanse
  8. Ha dialog med foreldrene om skolens digitale praksis