– Fortsatt altfor mange elever som opplever mobbing

Den kraftige økningen i antall elever som mobbes har stoppet opp. – Det er godt å se at mobbetallene ikke øker enda mer, men det er altfor mange elever som opplever mobbing. Alle elever skal ha det trygt og godt, og Udir ønsker å støtte de som jobber med dette i skolene, sier direktør Morten Rosenkvist.  

Elevundersøkelsen 2024 viser at de aller fleste elevene trives på skolen. Nesten 9 av 10 i 1. klasse på videregående, og i overkant av 8 av 10 elever på 7. og 10. trinn, svarer at de trives godt på skolen.  

Etter to år med en klar økning i andelen elever som svarer at de blir mobbet, er tallene nå på nivå med forrige undersøkelse.  På 7. trinn svarer 12 prosent at de har vært utsatt for mobbing, på 10. trinn er andelen 11 prosent og i vg1 er andelen 6 prosent.  

– Noe av det viktigste skolen gjør, er å jobbe med å bygge et godt skolemiljø, og heldigvis trives de aller fleste. Men det er for mange elever som ikke har det bra, og da har skolen plikt til å handle, sier Rosenkvist.  

Har laget nye råd  

Utdanningsdirektoratet har nå samlet ressurser og forskning på feltet for å støtte de som jobber i skolene med å håndtere saker der elever ikke har det trygt og godt på skolen.  

Forskning og erfaring viser at det er viktig at skolen tar grep raskt, så snart de har mistanke om at en elev ikke har det trygt og godt. De bør ha en samtale med eleven i trygge omgivelser, ta eleven på alvor og høre hvordan de opplever skolehverdagen sin. Hjemmet må involveres raskt.  

Skolen har plikt til å lage en tiltaksplan. De bør undersøke saken systematisk og på flere måter og flere ansatte bør sammen analysere funnene for å finne riktige tiltak. 

– Mange skoler jobber veldig godt med dette og har gode rutiner de følger, og det er vi veldig glade for. Samtidig vet vi at mange i skolen er usikre på når de må gripe inn, de er for sent ute med å lage en tiltaksplan og det er ikke alltid de riktige tiltakene som settes inn, sier Rosenkvist. 

Flere liker skolearbeidet og er interessert i å lære  

De aller fleste elevene trives på skolen og etter flere år med færre motiverte elever, ser nedgangen ut å bremse opp.  

– Det er gledelig at så mange trives på skolen. Vi vet at motivasjon og trivsel henger sammen med lysten til å lære og hvor mye du faktisk lærer. Det er ofte slik at når du lærer, så trives du – og hvis du trives, så lærer du bedre, sier Rosenkvist.  

På 7. trinn svarer 59 prosent at de er interessert i å lære, en økning fra 57 prosent i fjor. Andelen elever som sier de liker skolearbeidet godt, har økt fra 40 til 43 prosent.    

På 10. trinn og 1. klasse videregående er det på samme nivå som i fjor. 10. trinn har de dårligste resultatene, der 55 prosent svarer at de er interessert i å lære og 27 prosent at liker skolearbeidet godt.  

67 prosent av elevene på vg1 er interessert i å lære og 41 prosent liker skolearbeidet godt. På videregående er det klart flere elever på yrkesfag enn på studieforberedende som liker skolearbeidet godt.  

Udirs råd om håndtering av utrygt skolemiljø

  1. Snakk med eleven straks du er bekymret
  2. Involver hjemmet og inviter til samtale raskt
  3. Begynn på en tiltaksplan
  4. Undersøk saken raskt og på flere måter
  5. Analyser informasjonen sammen
  6. Sett i gang tiltak basert på informasjonen dere har
  7. Følg opp eleven og skolemiljøet over tid   

Elevundersøkelsen 2024