Nytt forskningsprogram om digitalisering i barnehage og skole

Udir har startet opp et forskningsprogram som skal gi bedre og mer systematisk kunnskap om digitalisering og digital kompetanse i barnehage og skole.

Forskningsprogrammet ledes av et eksternt programstyre.  F.v. Christen Andreas Orvin  Wroldsen (observatør fra KD), Maria Dardanou, Sissel Skillinghaug, Marte Blikstad-Balas, Siv M. Gamlem, Ole Espen Rakkestad, Lene Karin Wiberg og Rune Johan Krumsvik.

Forskningsprogrammet skal ferdigstilles i 2030, og har som overordnet mål å utvikle ny kunnskap om digitalisering i barnehage og skole. Dette inkluderer forskning på både profesjonsfaglig digital kompetanse og bruk av digitale løsninger i undervisning og administrasjon. Programmet skal også bidra til bedre formidling av forskningsresultater til praksisfeltet og beslutningstakere.

–Trenger mer systematisk kunnskap

Forskningsprogrammet skal styres av et eksternt programstyre, ledet av Marte Blikstad-Balas. Hun er ansatt som professor i norskdidaktikk på Institutt for lærerutdanning og skoleforskning på Universitetet i Oslo, og har blant annet forsket på bruk av digitale verktøy i klasserommet. Hun ser frem til å leder arbeidet i forskningsprogrammet.

– Digitale verktøy og læremidler har fått en stor plass i norsk klasserom, kanskje særlig de siste 10 årene. Men vi har lite systematisk kunnskap om hvordan det brukes, hvordan det påvirker elevenes læring og trivsel og hva slags vurderinger som blir gjort når man velger verktøy. Det er noe av det jeg håper vi kan få svar på i dette programmet, sier Blikstad-Balas.

Sammen av resten av programstyret hadde hun oppstartsmøte for arbeidet 22. august.

– Jeg har fått med meg et faglig sterkt lag til å lede dette arbeidet. Og jeg har store forventninger til at programmet kan gi oss noen svar til hva slags plass digitale verktøy bør ha i skolen og barnehagen og hvordan man tar det i bruk på best mulig måte, sier Blikstad-Balas.

Kunnskap som kan tas i bruk

Grunnlaget for forskningsprogrammet er lagt gjennom flere tidligere initiativer og prosjekter som har kartlagt og analysert digitaliseringens påvirkning i utdanningssektoren. Divisjonsdirektør for kunnskap og teknologi i Udir Sissel Skillinghaug håper programmet vil gi kunnskap som er nyttig både for praksisen i skolen og som kan bidra til politikkutvikling.

– I dag har vi en del tall og data om utbredelse og bruk av digitale enheter og ressurser, men ikke et tilstrekkelig godt bilde av hvordan digitalisering påvirker lek, læring og vurdering. Dette er et felt hvor vi trenger mer kunnskap om både mulighetene og utfordringene digitalisering i skolen gir, sier Skillinghaug.

 

 

Programstyret

Om forskningsprogrammet