Metodehåndbok for tilsyn
1. Om Metodehåndboken
Tilsyn er ett av flere virkemidler som statsforvalterne og Utdanningsdirektoratet bruker for å sikre at kommunene og private barnehage- og skoleeiere etterlever regelverket. Formålet er å undersøke om kommunen følger regelverket på barnehage- og opplæringsområdet, og gi kommunen pålegg om å rette der regelverket ikke blir fulgt. Tilsyn skal bidra til at barn og elever får et godt og likeverdig tilbud i samsvar med barnehage- og opplæringsloven. Tilsyn skal også legge til rette for veiledning, og læring og forbedring i barnehager, skoler og kommuner.
Statsforvalteren kan føre tilsyn med lovligheten av kommunens oppfyllelse av sine plikter etter særlovgivningen, jf. kommuneloven kapitel 30. Tilsynshjemlene i barnehageloven §§ 54-56, opplæringsloven § 29-2 og privatskoleloven § 7-2 setter rammer for hva vi kan føre tilsyn med.
Tilsyn er myndighetsutøvelse, og regelverket stiller krav til hvordan vi skal utføre tilsyn. Kravene i kommuneloven og forvaltningsloven skal ivareta rettsikkerheten til kommunene og hindre maktmisbruk og vilkårlighet fra myndighetenes side. Dette gjelder både innholdet i en avgjørelse og hvordan avgjørelsen blir tatt.
Det er et mål at Metodehåndboken skal bidra til likebehandling og forutsigbarhet for kommunene og private barnehage- og skoleeiere. Den skal medvirke til at vi opptrer profesjonelt, og at vi velger de fremgangsmåtene og tilsynsaktivitetene som er mest effektive for å fremme formålet med tilsynet.
I tillegg til Metodehåndboken følger Udir en egen rutinebeskrivelse for deler av det økonomiske tilsynet med private barnehager og skoler.