Metodehåndbok for tilsyn
4.2 Tilsyn som virkemiddel
Formålet er at reglene blir fulgt
Våre tilsyn på barnehage- og opplæringsområdet er lovlighetstilsyn, jf. kommuneloven § 30-2. Formålet med tilsyn er å bidra til at alle barn og elever lærer, mestrer og trives i et inkluderende fellesskap. Tilsyn skal bidra til at rettssikkerhet for barn og elever blir ivaretatt.
Bidra til læring og forbedring
Tilsyn er kontroll av regeletterlevelsen og et virkemiddel for å støtte barnehagemyndigheter, barnehage- og skoleeiere i å følge regelverket. Tilsyn skal ha som effekt å bidra til å fremme læring og forbedring, og kan være et viktig bidrag i lokal kvalitetsutvikling og bedring av tjenester til barn og unge.
Tiltak som god dialog mellom tilsynsmyndighet og tilsynsobjekt, veiledning om regelverk, og gjensidig tillit mellom tilsynsmyndighet og tilsynsobjekt, er viktige forutsetninger for at tilsyn kan bidra til læring og utbytte, og for å nå målet om et målrettet og effektivt tilsyn.
Veilede for å øke læringseffekten
Veiledning om regelverket i kombinasjon med tilsyn bidrar til å øke læringseffekten og utbyttet av tilsynet.
Les mer om veiledning i artikkelen Andre oppgaver hos statsforvalterne.
Gjøre risikovurderinger for å prioritere
Vi har begrenset med ressurser og må derfor prioritere å føre tilsyn der vi antar at det har størst effekt, og der rettssikkerheten til barn og elever ikke blir godt nok ivaretatt gjennom andre virkemidler. Vi beslutter derfor tema for tilsynet og valg av tilsynsobjekt på bakgrunn av en risikovurdering. Når vi vurderer risiko, ser vi på hvor stor sannsynlighet det er for regelverksbrudd, og hvor alvorlige konsekvenser et brudd kan få for barn og elever.
Både sannsynligheten for og konsekvensen av et eventuelt brudd står dermed sentralt i de vurderingene som skal ligge til grunn for tilsyn. Jo større sannsynlighet og alvorligere konsekvens, jo høyere risiko. Risikovurderingen skjer kontinuerlig og er basert på oppdatert informasjon om risikoen for brudd.
Utføre tilsyn innenfor rettslige rammer
Tilsyn er myndighetsutøvelse. I kommuneloven kapittel 30 om statlig tilsyn finner vi generelle regler for statsforvalternes tilsyn med kommunene. Statsforvalteren kan kontrollere om kommunen oppfyller plikter som følger av regelverket. Vi kan be om de opplysningene som er nødvendige for å gjennomføre tilsynet, og varsle pålegg der vi finner brudd.
Vi er bundet av lovfestet og «ulovfestet» forvaltningsrett. Den ulovfestede delen bygger i stor grad på rettspraksis. Forvaltningsloven stiller krav til hvordan vi skal gjennomføre tilsyn. Kravene skal ivareta rettsikkerheten til kommunene og hindre maktmisbruk og vilkårlighet fra myndighetenes side. Dette gjelder både innholdet i en avgjørelse og hvordan avgjørelsen blir tatt.
Det gjelder blant annet å
- tolke loven på riktig måte
- vurdere habilitet
- opplyse saken tilstrekkelig
- ivareta plikten til likebehandling
- ivareta retten for kommunen til å uttale seg
- ivareta kravet til etterprøvbarhet
Forvaltningslovens generelle saksbehandlingsregler gjelder uavhengig av om tilsynsmyndigheten fatter vedtak.
Vi må avveie kravene som skal sikre forsvarlig saksbehandling, mot hva som er effektivt og praktisk mulig. Vi må legge vekt på at tilsyn legger beslag på ressurser, og at tilsyn er arbeidskrevende for kommunen og oss. Vi har derfor et ansvar for at tilsynet ikke blir mer omfattende enn nødvendig for å ivareta formålet med tilsyn.
Skape tillit
Vi skal være godt forberedt og opptre profesjonelt som tilsynsmyndighet. Vi må ha god kunnskap om hvordan barnehage- og opplæringsområdet er organisert og fungerer i praksis. Det gjelder alt fra hverdagen i barnehager og skoler til politisk og administrativ ledelse i kommunene. Vår kompetanse bidrar til tillit. Et tilsynsteam bør derfor kombinere juridisk kompetanse med barnehagefaglig, skolefaglig eller økonomisk kompetanse.
Vektlegge god dialog
Vi skal vektlegge god dialog og kommunisere på en måte som blir forstått gjennom hele tilsynsprosessen. Vi opptrer saklig og med høflighet og respekt i møte med tilsynsobjektene. Vi formidler at kommunen og vi har et felles mål om å bidra til et godt barnehage- og skoletilbud for alle barn og elever.
Sette av nok tid til oppfølging
For å ivareta formålet med tilsyn, må vi sette av nok tid til veiledning og oppfølging gjennom hele tilsynsprosessen.
Evaluere for å endre
Vi skal evaluere oss selv etter tilsyn. Gjennom å evaluere oss selv og være åpne for tilbakemeldinger, kan vi videreutvikle våre tilsyn slik at vi oppnår varig endring og regelverksetterlevelse på en mer effektiv måte. Vi kan gjennomgå tilsynsprosessen for å vurdere hva vi kan lære.
Vi kan invitere de som har deltatt i tilsynet til å gi tilbakemelding på hvordan de opplevde tilsynet. Vi kan enten be om svar på konkrete spørsmål, eller be om en mer uformell tilbakemelding.
«Huskeliste» for tilsyn
Våre tilsyn skal
- føre til at reglene blir fulgt
- bidra til læring og forbedring
- veilede for å øke læringseffekten
- gjøre risikovurderinger for å prioritere
- utføres innenfor rettslige rammer
- skape tillit
- vektlegge god dialog
- ha nok tid til oppfølging
- evaluere for å endre