Metodehåndbok for tilsyn
8.3 Kommunen har ikke rettet
Kommunen evner ikke alltid å rette brudd på regelverket innen fristen. I slike tilfeller må vi følge opp at kommunen endrer ulovlig praksis og at arbeidet har nødvendig fremdrift. Vi må velge den fremgangsmåten og tilsynsaktivitetene som er nødvendige for å oppnå formålet med tilsynet.
Vi kan gi kommunen skriftlig tilbakemelding, konstatere at vedtaket ikke er etterkommet og eventuelt gi ny frist. Vi bør adressere brevet til kommunedirektøren som øverste ansvarlig for at reglene blir fulgt.
Vi kan tilby kommunen et fysisk eller digitalt møte hvor de øverste ansvarlige i kommunen blir invitert. Formålet med møtet er å legge til rette for at kommunen kan stille spørsmål om rettingen, og for at kommunen kan redegjøre for situasjonen. Vi må vurdere om kommunen har behov for veiledning utover dette.
Vi kan følge opp med veiledning om regelverket hvis kommunen ber om det. Kommunen må forstå tilsynsrapporten, påleggstekster og korreksjonspunkter for å kunne rette brudd på regelverket og lære av sine feil. Vi kan for eksempel vise til tilsynsrapporter fra andre kommuner hvor tilsynsmyndigheten har konkludert med at regelverket er oppfylt. Kommunen må alltid tilpasse løsninger og tiltak til behov i egen kommunen, og vi kan ikke fortelle kommunen hva de skal gjøre for å rette
Les om veileding i artikkelen Andre oppgaver hos statsforvalterne.
Vi kan anbefale kommunen å innhente bistand i arbeidet med å rette, der det blir vurdert som hensiktsmessig. Vi må gjøre det tydelig for kommunen at det er frivillig å innhente slik bistand.
Vi må vurdere om det er nødvendig å ha løpende dialog med kommunen, for å sikre tilstrekkelig fremdrift, og for at kommunen skal forstå alvoret i situasjonen. Vi kan for eksempel be kommunen rapportere til oss om status for å sikre fremdrift i arbeidet.
Når vi vurderer at kommunen har fulgt opp og rettet i samsvar med pålegg i rapporten, kan vi avslutte tilsynet.