Anbefalinger om regulering av mobiler og smartklokker i skolen
Udir anbefaler å strengt regulere elevers tilgang til og bruk av private mobiltelefoner og smartklokker, gjennom skoleregler. Denne veilederen viser hvordan dette kan gjøres.
Innhold
Om dette oppdraget
Utdanningsdirektoratet har fått i oppgave å lage en veileder med nasjonal anbefaling om elevers tilgang til og bruk av private mobiltelefoner og smartklokker på skolen.
Udir har i arbeidet vurdert både juridiske og pedagogiske sider ved oppdraget, og sett på sosiale og helsemessige behov. Vi har vurdert eksisterende forskning og annet kunnskapsgrunnlag, og hentet inn innspill fra ulike aktører.
Kunnskapsgrunnlaget gir et grunnlag for at begrensing av tilgang på mobiler og smartklokker er legitimt utfra et "føre-var-prinsipp": enhetene kan utgjøre en belastning i skolemiljøet i form av krenkelser og mobbing og de kan være en distraksjon i læringsmiljøet.
Mobiltelefoner og smartklokker er private enheter elevene velger å ha med på skolen, men som ikke er en del av skolens læringsteknologi. Dette har vært et sentralt poeng i vår vurdering, sett i lys av gratisprinsippet i norsk skole.
Oppdraget inneholder flere dilemmaer som må balanseres ut i arbeidet med nasjonale råd. Dette inkluderer blant annet forholdet mellom nasjonal styring, lokalt selvstyre og medbestemmelse. Sentralt står også forholdet mellom regulering og lærernes autonomi, og behovet for å forberede elevene for verden de lever i, versus det å sette begrensninger i bruk av teknologi. Andre viktige avveininger er også elevenes rett til et trygt og godt skolemiljø, og inngripen i enkeltindividers bruk av mobiltelefoner og smartklokker. I våre vurderinger av disse dilemmaene har vi særlig vektlagt behovet for å forhindre distraksjon i undervisningen, samt å styrke skolemiljøet, og forhindre mobbing og andre krenkelser.