Anbefalinger om regulering av mobiler og smartklokker i skolen
Målet er færre forstyrrelser og et styrket skolemiljø
Streng regulering skal bidra til å
- gi færre forstyrrelser i undervisningen og fremme læring.
- styrke skolemiljøet og forhindre mobbing og andre krenkelser.
Reguler gjennom skoleregler
Anbefalingen er at skoleeierne strengt regulerer elevenes tilgang til og bruk av private mobiler og smartklokker. Dette må gjøres gjennom skolereglene, jf. opplæringsloven § 10-7.
Skoleeier bør sette reglene
Skoleeierne har ansvaret for at skolereglene blir fastsatt. Dette kan delegeres til den enkelte skole, men vi anbefaler at det er skoleeier selv som står for reguleringen. Slik kan alle skoler i kommunen ha like regler for alle elevene, basert på alder og klassetrinn.
Der skoleeier allerede har delegert myndigheten og opplever at det fungerer, er det ikke nødvendig å gjøre endringer.
Sørg for en involverende prosess
Opplæringsloven fastslår at skoleregler er en lokal forskrift som skal utformes etter en involverende prosess lokalt. Gjennomfør grundige og åpne diskusjoner med skoleledere, lærere, andre ansatte, elever og foreldre om reguleringen. Også brukerorganisasjoner og brukerorgan bør få mulighet til å uttale seg. Slik utvikles en felles forståelse av behovene og utfordringene, og det etableres regler som er lettere å etterleve.
Skolereglene endres ved behov, og etter at brukerorgan og organisasjoner har fått mulighet til å uttale seg. Skolereglene fastsettes i lokal forskrift. Det er viktig å merke seg at opplæringsloven nå stiller krav om at alle lokale forskrifter kunngjøres på Lovdata.
Mer informasjonom dette finnes her: Lokale forskrifter etter ny opplæringslov.