Tilbud i overgangen til videregående opplæring
Fylkeskommunen har en plikt til å ha et overgangstilbud for elever som ikke har faglige eller språklige forutsetninger for å gjennomføre videregående opplæring. Dette står i opplæringsloven § 9-6.
Fylkeskommunen skal ha et opplæringstilbud for de som har rett til videregående opplæring for ungdom, men som mangler faglige eller språklige forutsetninger for å gjennomføre opplæringen. Dette står i opplæringsloven § 9-6. Dette kan gjelde elever som har mye fravær fra grunnskolen, eller elever som har kommet til Norge sent i grunnskolen.
Fylkeskommunen velger selv hvordan tilbudet organiseres og hvilket innhold og omfang det skal ha. Fylkeskommunen velger også målgruppen for tilbudet, om de vil samarbeide med andre og om de vil ha løpende eller fast inntak. Det er likevel et krav at tilbudet bedrer forutsetningene elevene har til å fullføre og bestå videregående opplæring.
Dette er ikke en rettighet elevene har, og de har derfor ikke en rett til å delta i et slikt tilbud. Fylkeskommunen har derfor heller ikke en plikt til å dimensjonere tilbudet slik at det er plass til alle i målgruppen.
Kombinasjonsklasser kan oppfylle plikten
I dag er det flere kommuner og fylkeskommuner som tilbyr såkalte kombinasjonsklasser, der nyankomne ungdom får grunnskoleopplæring kombinert med fag på videregående nivå. Slik opplæring kan kommuner og fylkeskommuner gi som et tilbud om mer grunnskoleopplæring etter opplæringsloven § 9-7. Kombinasjonsklasser blir gjerne lagt til en videregående skole, slik at ungdommene kan oppnå sosial tilhørighet i et ungdomsmiljø.
Kombinasjonsklasser er et eksempel på en opplæringsordning som vil kunne oppfylle plikten til å ha et opplæringstilbud i overgangen mellom grunnskolen og videregående, men plikten kan også oppfylles gjennom andre tilbud rettet mot målgruppen.