Rettigheter for elever med nedsatt hørsel i grunnskolen og videregående opplæring

Elever med nedsatt hørsel kan ha rett på ekstra tilrettelegging i skolen. 

Opplæring i og på tegnspråk 

Elever i grunnskolen med hørselshemming har rett til å få opplæring i og på norsk tegnspråk på skolen. Dette står i opplæringsloven § 3-4. Elever i videregående opplæring har rett til å få opplæring ved hjelp av tegnspråktolk, eller til å gå på en videregående skole som har opplæring i og på norsk tegnspråk. 

Elever med hørselshemming som går i ordinære videregående skoler og bruker tolk, skal ha rett til å kunne velge å få opplæring i norsk tegnspråk.  Dette står i opplæringsloven § 6-3. Eleven kan velge om hen bare ønsker å få opplæring i norsk tegnspråk, eller både i og på norsk tegnspråk. 

Hvis eleven kun får opplæring i norsk tegnspråk betyr det at hen får opplæring i faget norsk tegnspråk, og ellers følger ordinære læreplaner.

Hvis eleven får opplæring i og på norsk tegnspråk, følger hen alle læreplanene for elever med tegnspråk. I tillegg får hen opplæring på tegnspråk i de fagene der det ikke finnes egne læreplaner.

Kommunen har ansvaret for å ha personell med relevant kompetanse som kan gi opplæringen eleven har krav på. Hvis skolen ikke har tegnspråkkompetanse selv, må skolen ha tegnspråktolk. 

Det er utviklet fire læreplaner i fag for elever med tegnspråk.

Opplæring på annet sted enn nærskolen

Tegnspråkopplæringen kan gis på et annet sted enn nærskolen, innenfor kommunen eller gjennom interkommunalt samarbeid. I noen tilfeller vil slik organisering av opplæringen føre til at eleven er en del av et større tegnspråkmiljø. Kommunen må vurdere om en slik organisering vil være til elevens beste. Selv om opplæringen blir gitt på en annen skole enn nærskolen, er det nærskolen som har ansvaret for opplæringen. 

Deltidsopplæring i og på tegnspråk i grunnskolen 

Elever som får opplæring i og på tegnspråk kan få deler av denne opplæringen et annet sted enn på den skolen eleven går på til vanlig.  

Statped tilbyr deltidsopplæring for tegnspråklige elever 

Signo skole- og kompetansesenter tilbyr deltidsopplæring for elever med nedsatt hørsel i kombinasjon med ulike funksjonsnedsettelser, elever med kombinerte syns- og hørselstap, og elever med døvblindhet. 

Inntak til videregående skole for elever med nedsatt hørsel 

Elever med hørselshemming kan også søke seg til en knutepunktskole. En knutepunktskole er en ordinær fylkeskommunal videregående skole som har tilrettelagte opplæringstilbud for elever med nedsatt hørsel. 

Les mer: Inntak og formidling til videregående skole

Utvidet tid for å fullføre videregående opplæring

Noen elever med nedsatt hørsel kan ha behov for å bruke mer enn normert tid på å fullføre videregående opplæring. Retten til videregående opplæring gjelder frem til eleven har oppnådd studiekompetanse eller yrkeskompetanse. Dette står i opplæringsloven § 5-1. Hvis eleven ikke har fullført opplæringen ut det skoleåret eleven fyller 24 år, vil eleven ha rett til videregående opplæring for voksne etter opplæringsloven § 18-3

Individuell tilrettelegging

Elever med nedsatt hørsel som ikke har tilfredsstillende utbytte av opplæringen, har rett til individuell tilrettelegging etter opplæringsloven kapittel 11. 

Les mer om individuell tilrettelegging

Barnets beste 

Elevens beste skal være et grunnleggende hensyn i vurderingen av hvilket opplæringstilbud elever med nedsatt hørsel skal få. Elevene har også rett til å medvirke og bli hørt. Dette følger av Grunnloven, barnekonvensjonen og opplæringsloven.  

Les mer: Vurdere hva som er best for barnet.
 

På denne siden omtaler vi rettigheter som kun gjelder elever med nedsatt hørsel.  Elever med nedsatt hørsel har også andre rettigheter på lik linje med alle elever, men disse er ikke omtalt her.