Retten til et trygt og godt skolemiljø

Alle elever har rett til å ha et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring. Skolen skal ha nulltoleranse mot krenkende oppførsel som mobbing, vold, diskriminering og trakassering. Det er elevenes egen opplevelse av hvordan de har det på skolen, som er avgjørende for om skolemiljøet er trygt og godt.

Regelverket for skolemiljø står i opplæringsloven kapittel 12

Les mer om regelverket i Rundskriv om skolemiljø

Skolen har en aktivitetsplikt

For å sikre elevens rett til et trygt og godt skolemiljø har skolen en aktivitetsplikt. Denne skal sikre at skolen handler raskt og riktig når en elev ikke har det bra på skolen.

Alle som jobber på skolen har plikt til å følge med, gripe inn og melde fra hvis de får mistanke om at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø. Skolen har en plikt til å undersøke saken og sette inn egnede tiltak.

Aktivitetsplikten er delt inn i fem delplikter.

  • følge med på at elevene har et trygt og godt skolemiljø
  • gripe inn mot krenkelser (som mobbing, vold, diskriminering og trakassering) og stoppe det med en gang, hvis det er mulig
  • varsle rektor ved mistanke eller kjennskap om at en elev ikke har det trygt og godt
  • undersøke hvordan eleven har det og hva som har skjedd
  • rette opp situasjonen med egnede tiltak og lage en skriftlig plan for tiltakene

Rektor har ansvar for å rette opp situasjonen med egnede tiltak og lage en skriftlig plan for tiltakene. Skolen skal følge opp, evaluere og eventuell justere og sette inn nye tiltak helt til eleven opplever at det er trygt og godt på skolen.

Hvis en elev blir krenket av en ansatt på skolen

Hvis en elev opplever å bli krenket av en lærer eller andre som jobber på skolen, har skolen et ekstra ansvar for å følge opp saken. Rektor skal da melde fra til skoleeier, som også må følge opp saken videre.

Hvis mobbing eller andre krenkelser skjer etter skoletid

Det som skjer mellom elever etter skoletid, kan påvirke hvordan en elev har det på skolen, enten det er på internett, på skoleveien eller fotballtrening. Er det noe som har skjedd utenfor skoletid som gjør at eleven ikke føler seg trygg på skolen, skal skolen ta tak i det. Årsaken skal ikke begrense skolen fra å ta tak i problemet.

Tiltaksplan

Når skolen får vite at en elev ikke har det trygt og godt, må de lage en tiltaksplan, for eleven som ikke har det trygt og godt. Skolen kan også velge å lage en tiltaksplan for klassen, som kan ta for seg en situasjon eller utfordring der flere elever er involvert.

Det vil variere fra sak til sak hvor omfattende tiltaksplanen vil være. Det kan være nok med en kortere og mer skjematisk tiltaksplan i saker der skolen setter inn tiltak tidlig i prosessen og tiltakene er enkle, enn i saker der tiltakene og saksforholdet er mer sammensatt og komplekst. Planen skal være skriftlig og være skrevet i et format som kan tas ut og gis til statsforvalteren, hvis det er behov for det.

Skolen må dokumentere det de gjør

Skolen må dokumentere skriftlig hva de gjør for å sørge for at elever har det trygt og godt på skolen. De må dokumentere hvordan de følger opp tiltaksplanen, involverer elever og tar hensyn til elevens beste. 

Melde saken til statsforvalteren

I de fleste tilfeller finner skolen gode løsninger sammen med elevene og foreldrene. Skolen har en uke på seg til å trygge eleven og foreldrene på at de vil gjøre noe med situasjonen. Hvis det ikke blir bedre, eller tiltakene ikke er gode nok, kan eleven og foreldrene melde saken til statsforvalteren.