Veileder for tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging

3. Tilfredsstillende utbytte av opplæringen

Forrige kapittel

Skolen skal tilpasse opplæringen slik at alle elevene får muligheter til læring og utvikling. Tilpassingen skal skje innenfor fellesskapet. 

3.1 Skolen skal følge med på om elevene har tilfredstillende utbytte av opplæringen

Skolen må jevnlig og systematisk vurdere om elevene har utbytte av opplæringen. Lærerne skal følge med på utviklingen til elevene, og melde fra til rektor hvis de er i tvil om en elev har tilfredsstillende utbytte av opplæringen. Dette følger av opplæringsloven § 11-2.

Hva som er et tilfredsstillende utbytte, er en faglig pedagogisk vurdering som skolen gjør basert på et bredt og sammensatt informasjonsgrunnlag. Skolen skal blant annet se på mestrings- og funksjonsnivået, læringsforutsetningene og utviklingen til elevene, opp mot kompetansemålene.

At utbyttet av opplæringen skal være «tilfredsstillende», betyr at det ikke er krav om at opplæringen skal være optimal. Hva som er «tilfredsstillende» kan variere etter elevens behov, over tid og med endringer i hva som er faglig god praksis.

Det er sjelden at en elev enten har fullt utbytte eller ikke noe utbytte i det hele tatt av opplæringen.

3.2 Verktøy og metoder for å følge med

Lærerne og skolen har ulike verktøy og metoder for å følge med. Skolene må ivareta og tilrettelegge for et bredt mangfold av elever innenfor fellesskapet, og bygge kompetanse på både vanlige og mer komplekse behov. Målet er et inkluderende læringsfellesskap. Lærerne og skolen skal arbeide systematisk med vurdering og involvere elevene i vurderingsarbeidet.

Når skolen har mistanke om at en elev ikke har tilfredsstillende utbytte av opplæringen må de bruke kvalitetssikrede kartleggingsverktøy. Noen verktøy er obligatoriske, som for eksempel kartleggingsprøvene i lesing og regning for 3. trinn og nasjonale prøver for 5., 8. og 9. trinn. Prøvene er kvalitetssikret og bidrar til å gi et felles sammenligningsgrunnlag.

Andre vurderingsformer som kan være like viktige i denne sammenhengen er

  • elevsamtaler
  • skole-hjemsamarbeid
  • observasjoner
  • informasjon fra overganger mellom barnehage-skole og ulike skoler
  • skriftlige og muntlige underveisvurderinger

Underveisvurdering i fag skal være en integrert del av opplæringen og skal brukes til å fremme læring, tilpasse opplæringen og øke kompetansen i fag. Dette gjelder også for elever som skal ha individuell tilrettelegging.

De som jobber tett på elevene får også viktige erfaringer og informasjon om elevens utvikling gjennom det som foregår i og utenfor undervisningen.

Neste kapittel

Hvis en elev ikke får tilfredsstillende utbytte av opplæringen, skal skolen sette inn egnede tiltak i form av tilpasset opplæring eller intensiv opplæring for elever på 1. til 4. trinn.