Veileder for tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging
5. Individuell tilrettelegging
Forrige kapittel
Skolen har satt inn tiltak innenfor tilpasset opplæring og/eller intensiv opplæring for elever på 1.–4. trinn.
5.1 Skolen må vurdere tiltakene og om eleven kan ha behov for individuell tilrettelegging
Skolen skal vurdere om tiltakene innenfor tilpasset opplæring er nok til å gi eleven et tilfredsstillende utbytte av opplæringen, eller om eleven i tillegg har behov for individuell tilrettelegging i form av individuelt tilrettelagt opplæring, personlig assistanse, fysisk tilrettelegging, tekniske hjelpemidler eller opplæring i mobilitet. Det er viktig at skolen bevisst bruker det handlingsrommet de har gjennom tilpasset opplæring eller intensiv opplæring, før de vurderer om eleven har behov for individuell tilrettelegging.
5.2 Rett på individuell tilrettelegging
Hvis eleven ikke har tilfredsstillende utbytte av opplæringen selv med tiltakene skolen setter inn innenfor tilpasset opplæring eller intensiv opplæring for 1.-4. trinn, har eleven rett til individuell tilrettelegging. Dette står i opplæringsloven § 11-2. Det er kommunen eller fylkeskommunen som avgjør om eleven har rett på slik tilrettelegging, og hva retten innebærer.
Hvis eleven kan ha behov for individuelt tilrettelagt opplæring må kommunen også hente inn sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten.
Hvis det er foreldrene som mener at barnet deres ikke får tilfredsstillende utbytte av opplæringen, kan de kreve at kommunen eller fylkeskommunen fatter et vedtak der de tar stilling til om eleven har rett til individuell tilrettelegging eller ikke.
Flere rettigheter
Individuell tilrettelegging er delt inn i flere rettigheter
- personlig assistanse
- fysisk tilrettelegging
- tekniske hjelpemidler
- opplæring i mobilitet
- individuelt tilrettelagt opplæring
En elev kan ha behov for tilrettelegging knyttet til en eller flere av disse rettighetene.
Rettighetene er individuelle, og for å få rett til individuell tilrettelegging må eleven få et vedtak. Hvis en elev har rett til flere av disse tilretteleggingene, skal disse sees i sammenheng og omfattes av samme vedtak. Dette er fordi elevens opplæringstilbud må ses på helhetlig.
Neste kapittel
Hvis en elev har rett til individuelt tilrettelagt opplæring må skolen henvise til PP-tjenesten som utarbeider en sakkyndig vurdering.
Hvis eleven har rett til personlig assistanse, fysisk tilrettelegging, tekniske hjelpemidler eller opplæring i mobilitet er det ikke krav til sakkyndig vurdering. Kommunen eller fylkeskommunen kan da fatte vedtak.