Veileder for tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging

1. Innledning

Denne veilederen handler om tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging, som er regulert i opplæringsloven kapittel 11.

Tilpasset opplæring

Tilpasset opplæring er et overordnet prinsipp for all opplæring i skolen, og handler om de små grepene i skolehverdagen som gjør at opplæringen møter elevens behov. Målet er å bidra til at alle elevene får likeverdige muligheter til å utvikle evnene sine så langt det er mulig. Tilpasningene skal i hovedsak skje innenfor fellesskapet. Elevene har ulike evner, potensiale, forutsetninger og behov, og skolen må jobbe aktivt for å inkludere alle elevene i klassen.

Skolen har plikt til å tilpasse opplæringen, men elevene har ikke en individuell rett til tilpasset opplæring.

Individuell tilrettelegging

Noen elever har behov for, og rett til, individuell tilrettelegging for å få et tilfredsstillende utbytte av opplæringen.

Hvis den individuelle tilretteleggingen skjer utenfor felleskapet og klassen, må skolen fortsatt følge prinsippet om inkludering. Hva som er elevens beste skal være et grunnleggende hensyn når skolen vurderer hvordan de skal tilrettelegge for eleven.

Individuell tilrettelegging er delt inn i flere rettigheter:

  • personlig assistanse
  • fysisk tilrettelegging,
  • tekniske hjelpemidler
  • opplæring i mobilitet for blinde og sterkt svaksynte
  • individuelt tilrettelagt opplæring

Kommunen eller fylkeskommunen må fatte et vedtak for at eleven skal ha rett til individuell tilrettelegging.


Elevens beste og retten til å bli hørt

Elevens beste skal være et grunnleggende hensyn i alle saker som berører eleven. Dette følger av Grunnloven § 104, barnekonvensjonen art. 3 og opplæringsloven § 10-1. Dette gjelder også i saker hvor skolen skal tilpasse opplæringen og hvor elever har rett til individuell tilrettelegging.

Det må komme klart frem hva skolen, kommunen/fylkeskommunen og PP-tjenesten mener er til elevens beste, og hvordan de har vurdert dette hensynet. Elevens egen mening er sentral i vurderingen.

Elevene har rett til å bli hørt og medvirke i alle saker som berører dem. Dette følger av Grunnloven § 104, barnekonvensjonen artikkel 12 og opplæringsloven § 10-2.

Skolen, kommunen/fylkeskommunen og PP-tjenesten må sørge for å ivareta denne retten når de tilpasser opplæringen, og når de vurderer og gjennomfører individuell tilrettelegging.

 

Begreper du vil møte i denne veilederen

1.1 Hvem gjelder denne veilederen for?

Denne veilederen gjelder for alle som har rett til tilpasset opplæring og/eller individuell tilrettelegging etter opplæringsloven og privatskoleloven.

Elever i offentlige skoler er omfattet av kravet om tilpasset opplæring. Elevene har også rett til individuell tilrettelegging hvis hen trenger det for å kunne delta i og få tilfredsstillende utbytte av opplæringen.

Elever i skoler godkjent etter privatskoleloven er omfattet av kravet om tilpasset opplæring. Eleven har også rett til individuell tilrettelegging hvis hen trenger det for å kunne delta i og få tilfredsstillende utbytte av opplæringen. Dette står i privatskoleloven § 3-6.

Elever i private grunnskoler godkjent etter opplæringsloven § 22-2 er omfattet av kravet om tilpasset opplæring, men eleven har ikke rett til individuell tilrettelegging.

Elever som får privat grunnskoleopplæring i hjemmet er ikke omfattet av kravet om tilpasset opplæring og har ikke rett til individuell tilrettelegging. Dette følger av opplæringsloven § 22-5.

Lærekandidater er omfattet av kravet om tilpasset opplæring. Lærekandidaten har også rett til individuell tilrettelegging hvis hen trenger det for å kunne delta i og få tilfredsstillende utbytte av opplæringen. Dette står i opplæringsloven § 7-4. Lærekandidater følger en redusert læreplan med et utvalg av kompetansemålene. Fylkeskommunen må ta stilling til om lærekandidaten vil ha et tilfredsstillende utbytte av opplæring etter den reduserte læreplanen. Det er først når lærekandidaten ikke har et tilfredsstillende utbytte av et ordinært opplæringstilbud etter den redusert læreplanen, at hen har rett til individuell tilrettelegging.

Lærlinger er omfattet av kravet om tilpasset opplæring, men har ikke rett til individuell tilrettelegging.

Voksne deltakere i forberedende opplæring er omfattet av kravet om tilpasset opplæring, og har rett til individuell tilrettelegging. Dette står i opplæringsloven § 19-5. Deltakere som har særlig behov for opplæring for å kunne utvikle eller holde ved like grunnleggende ferdigheter, har rett til individuell tilrettelegging der de får slik opplæring. Dette står i opplæringsloven § 19-6.

Voksne deltakere i videregående opplæring er omfattet av kravet om tilpasset opplæring. Deltakerne har ikke rett til individuell tilrettelegging etter opplæringsloven kapittel 11. Deltakere med nedsatt funksjonsevne eller særskilte behov har imidlertid rett til egnet individuell tilrettelegging av lærested, undervisning, læremiddel og eksamen, for å sikre likeverdige muligheter til opplæring. Dette står i opplæringsloven § 19-5.