Veileder om realkompetansevurdering i grunnopplæringen

2. Hva er realkompetanse?

Realkompetansen er både den formelle, uformelle og ikke-formelle kompetansen den voksne har. Dette går frem av forarbeider til opplæringsloven § 18-8. Det avgjørende er om realkompetansen er likeverdig med kompetansen man får gjennom grunnopplæringen, det vil si kompetansemålene i læreplaner i fag eller moduler.

I korte trekk kan realkompetanse oppsummeres med alt den voksne kan. Hvor og hvordan kompetansen er ervervet, har ingen betydning. Det avgjørende er at den voksne har denne kompetansen.

Formell kompetanse: Fullført og eventuell avbrutt opplæring fra Norge eller utlandet. Ikke-formell kompetanse: Kurs eller kompetansehevende tiltak på arbeidsplassen, i regi av et studieforbund eller andre. Uformell kompetanse: Kunnskap og ferdigheter gjennom arbeid, organisasjonsarbeid, annet frivillig arbeid eller erfaring fra andre steder der læring ikke er det primære formålet. Uformell læring er ikke organisert eller strukturert med hensyn til mål, tid eller læringsstøtte, og den er i de fleste tilfeller utilsiktet fra «elevens» side.