Veileder om realkompetansevurdering i grunnopplæringen

3. Formålet med realkompetansevurdering

Formålet med realkompetansevurdering er å anerkjenne en persons kompetanse vurdert etter kompetansemålene i gjeldende læreplan, uavhengig av hvor, når og hvordan hen har fått denne kompetansen. Gjennom vurderingen kan den voksne få dokumentert sin kompetanse uten å måtte gå veien om tradisjonelle prøveordninger. Dette bidrar til at den voksne kan få en opplæring som bygger på det hen kan fra før, og raskest mulig kan oppnå relevant kompetanse for arbeid eller videre utdanning.

Realkompetansevurdering er ikke en vurdering av om voksne har rett til opplæring eller ikke.

Målet med å anerkjenne den voksnes kompetanse gjennom en realkompetansevurdering, er en mer effektiv bruk av ressurser og tid i utdanningssystemet for den det gjelder, og en mer effektiv utnyttelse av ressursene i utdanningssystemet og samfunnet ellers.

Utvidede rettigheter i opplæringsloven, med blant annet fullføringsretten, rett til mer opplæring og retten til yrkesfaglig rekvalifisering, har som mål at flere voksne skal søke og fullføre videregående opplæring og bli kvalifisert for arbeid eller videre utdanning. Realkompetansevurderingen er sentral for å oppnå dette målet.