Funn fra tilsyn på barnehageområdet i 2021

Bakgrunn

Tilsyn gjennomføres etter risikovurderinger. Tilsyn er et prioritert virkemiddel på områder hvor det er høy sannsynlighet for brudd på regelverket og hvor det er store konsekvenser for barn, unge, voksne og lærlinger. Statsforvalterne skal også bruke tilsyn som virkemiddel i økt grad der risikovurderingene tilsier det.

På barnehageområdet ble det til sammen gjennomført 51 tilsyn i 2021, noen tilsyn inneholdt flere temaer. Størrelsen på tilsynene varierer ettersom statsforvalterne tilpasser omfanget på tilsyn til den avdekkede risikoen.

Antall tilsyn etter tema 
TemaTilsyn
Spesialpedagogisk hjelp - fatte vedtak15
Veiledning og tilsyn - risikovurderinger15
Veiledning og tilsyn - gjennomføring av tilsyn14
Individuell tilrettelegging11
Spesialpedagogisk hjelp - sakkyndig vurdering9
Veiledning og tilsyn - veiledning9
Veiledning og tilsyn - reaksjoner og vedtak7
Bemanning5
Spesialpedagogisk hjelp - gjennomføring4
Godkjenning av barnehager - avgjørelse på søknad3
Spesialpedagogisk hjelp, tegnspråkopplæring m.m.3
Barnehagemyndighetens plikt til å påse at barnehagen etterlever reglene for meldeplikt til barneverntjenesten3
Godkjenning av barnehager - behandling av søknad2
Personale2
Godkjenning av barnehager - før søknad2
Styrer - barnehageloven § 241
Politiattest - barnehageloven § 30 med forskriften1
Familiebarnehager - behandling av søknad1
Familiebarnehager - avgjørelse på søknad1

Det ble gjennomført flest tilsyn med, og funnet flest brudd på regelverket knyttet til kommunenes ansvar for veiledning og tilsyn, spesialpedagogisk hjelp og individuell tilrettelegging for barn med nedsatt funksjonsevne. I tilsynene med kommunenes veiledning og tilsyn fant statsforvalterne brudd på regelverket i halvparten av det som ble undersøkt. I tilsyn med spesialpedagogisk hjelp og individuell tilrettelegging ble det funnet brudd på regelverket i om lag en tredjedel av det som ble undersøkt.

Statsforvalterne førte noen tilsyn med godkjenning av barnehager og godkjenning av familiebarnehager. Dette var relativt store tilsyn der de avdekket brudd på regelverket i mer enn en tredjedel av det som ble undersøkt.

Statsforvalterne førte noen tilsyn med barnehagemyndighetens ansvar og personalet, bemanning i barnehager og barnehagemyndighetens plikt til å påse at barnehagene etterlever reglene for meldeplikt til barnevernstjenesten. Av disse tilsynene fant statsforvalterne flest brudd på regelverket knyttet til plikten til å påse at barnehagen etterlever reglene for meldeplikt til barnevernstjenesten.
Statsforvalterne publiserer tilsynsrapportene på tilsynskalender.statsforvalteren.no. De avslutter tilsyn når kommunen har rettet bruddene som er redegjort for i tilsynsrapporten. Tilsynsprosessen er nærmere beskrevet på www.udir.no.

Statsforvalteren skal gjennomføre tilsynene så effektivt og treffsikkert som mulig. Dette innebærer at de må innrette tilsynet i samsvar med risikovurderingen. I noen tilsyn er det tilstrekkelig med skriftlig dokumentasjon, mens i andre tilsyn er det nødvendig med intervjuer med aktuelle personer i kommunen. Figuren viser fordelingen på type tilsyn som statsforvalterne gjennomførte i 2021. Stedlige tilsyn består av både skriftlig dokumentasjon og intervjuer under tilsynsbesøk i kommunen. Digitale tilsyn består av skriftlig dokumentasjon og digitale intervjuer eller telefonintervjuer. Skriftlig tilsyn er tilsyn utelukkende basert på skriftlig innsendt dokumentasjon fra kommunen.