Økonomisk tilsyn av private barnehager – oppsummering 2023
5. Hva planlegger vi å gjøre i 2024?
Tilsyn
I 2024 fortsetter vi med den langsiktige strategien. I 2022 var målet å komme i gang med tilsynsarbeidet overfor hele sektoren. Dette skulle vi gjøre gjennom å se på et bredt utvalg virksomhetskategorier, ulike regnskapsposter uavhengig av størrelse og teste ulike system. I 2023 var målet å se på kostnadspostene der de store pengene var, det vil si personalkostnader, husleie og fremmedtjenester. Arbeidet startet i 2022, men vi åpnet kun et fåtall tilsyn på disse postene da. I 2024 er målet å fortsette å se på de store kostnadspostene. Dette er en naturlig del av oppfølgningen av prosjektarbeidene vi har hatt i 2023.
I hele perioden 2022–2024 har planen vært at vi også skulle drive med kunnskapsbygging. Vi skal naturligvis også gjøre det i etterfølgende år, men da vil det ikke bli prioritert like høyt som i de første årene.
Etter hvert som vi opparbeider oss erfaring, har vi et mål om å føre tilsyn der risikoen er størst. Risiko er som tidligere nevnt en funksjon av sannsynligheten for at det inntreffer et regelbrudd, og konsekvensene av dette. Dette innebærer at vi kan komme til å føre en del tilsyn i tilfeller der konsekvensene av et brudd er store selv om sannsynligheten for et brudd er lav. Vi har per nå ikke nok erfaring til å kunne sette finmaskete sannsynligheter for brudd. Det gjør at det er naturlig å starte der konsekvensene er store samlet sett, noe som har fått oss til å rette blikket mot de store kostnadspostene.
Erfaringene vi har bygget opp, viser at risikoen for regelverksbrudd er størst når det gjelder nærstående transaksjoner, blant annet når det er kort vei mellom barnehagevirksomheten og eier. Derfor vil nærstående transaksjoner være tema for regelstyrte risikovurderte tilsyn i 2024. Vi kommer til å rette et spesielt søkelys på analyser knyttet til denne typen transaksjoner i 2024.
I 2024 skal vi etter planen åpne tilsyn på følgende tilsynstema:
- nærstående, høyest samlet beløp per privatperson
- nærstående, tilsyn av innlån og rente
- nærstående, lønn
- personalkostnader, også familiebarnehager
- leie av lokaler
- fremmedtjenester
- manglende og mangelfull BASIL-rapportering
- revidering/attestering der dette ikke er vedlagt
- annen virksomhet
Veiledning
I perioden fra vi ble opprettet, og fram til i dag, har vi fått flere avklaringer av regelverket gjennom praksis, klageavgjørelser og dommer. Denne kunnskapen ønsker vi å formidle til de private barnehagene. I planen for 2024 har vi flere aktiviteter som skal sikre at vi får delt denne kunnskapen. I 2024 ønsker vi også å jobbe aktivt med å få barnehagene til å utforme regnskapene riktig og rapportere korrekt.
Formidle kunnskap
Fysiske samlinger har som nevnt vært en viktig veiledningsarena. I tillegg til kunnskapsformidling har vi gjennom disse gjort oss kjent med sektoren. I 2023 gjennomførte vi flere veiledningssamlinger.
Basert på erfaringene fra samlingene ønsker vi å gjennomføre flere slike samlinger. Vi har et mål om å gjennomføre veiledningssamlinger i alle landets fylker. Per 2024 gjenstår det seks fylker, og vi planlegger å gjennomføre samlinger i disse fylkene i 2024.
Enkelte barnehager har ikke anledning til å delta på de fysiske samlingene på grunn av reisevei, fordi tidspunktet ikke passer, eller fordi de må prioritere andre ting. Vi har imidlertid et mål om at alle de private barnehagene skal få informasjon i form av veiledning, og derfor vil vi i 2024 også ta i bruk digitale plattformer og holde webinarer.
I 2024 ønsker vi å fortsette arbeidet med å gi familiebarnehagene målrettet veiledning. Ut fra tilsyn og kunnskap om denne delen av sektoren ser vi at denne gruppen ønsker å etterleve regelverket, men synes det er vanskelig å forstå. Vi tror dermed at veiledning vil ha god effekt.
Øke kvaliteten i barnehagenes regnskap og rapportering
En forutsetning for arbeidet vi gjør, er at barnehagenes regnskaper og dokumentasjon er riktig. Riktig rapportering sørger for at vurderinger, risikoutplukk og tilsyn er basert på korrekte fakta. Av erfaring vet vi at barnehagenes rapportering ofte inneholder feil og/eller mangler. Det er viktig at aktørene som utfører disse oppgavene, er kjent med hvilke krav som stilles.
Mange barnehager bruker rådgivere og medhjelpere (regnskapsførere, økonomiansvarlige mv.) til å utarbeide regnskapet og rapportere. For å oppnå god kvalitet på regnskapet og rapporteringen planlegger vi å gi målrettet veiledning til regnskapsførere og revisorer.
Regelverksutvikling og systemutvikling
Regelverksutvikling
Også i 2024 vil vi komme med forslag til regelverksendringer både gjennom aktuelle høringer og som innspill til departementet.
Systemutvikling
Det største systemløftet i 2024 er BOGI, et nytt rapporteringssystem for barnehager og skoler. Resultatregnskapet for 2023 skal leveres inn i det nye systemet høsten 2024. Vi vil fortsette arbeidet med å undersøke om det er mulig å forenkle rapporteringsprosessen for barnehagene.
Ellers fortsetter vi arbeidet med å utvikle eksisterende system. Vi skal også vurdere om det skal utvikles et nytt egenevalueringssystem for private skoler og barnehager.
Annet
Vi har et mål om å gjennomføre en større analyse av lønnsomheten og kostnadsstrukturen i sektoren. Etter planen skal denne analysen danne et viktig kunnskapsgrunnlag for tilsynsplanen for 2025 og ved behov også for revideringen av tilsynsplanen for 2024.