Økonomisk tilsyn av private barnehager – oppsummering 2023

2. Mandat og regelverk

Hva fører vi tilsyn med?

Stortinget bestemte i 2020 at ansvaret for å føre tilsyn med økonomien til de private barnehagene skulle overføres fra kommunene til Utdanningsdirektoratet.

Barnehageloven § 56 sier at Utdanningsdirektoratet skal føre tilsyn med at de private barnehagene drives i samsvar med følgende bestemmelser:

  • barnehageloven kapittel V med forskrifter (krav til bruk av offentlige tilskudd og foreldrebetaling i private barnehager)
  • barnehageloven § 9 om internkontroll for å sikre at kravene i kapittel V med forskrifter følges

I tillegg sier barnehageloven § 13 at Utdanningsdirektoratet skal veilede kommuner og barnehager om barnehageloven kapittel V med forskrifter.
Barnehageloven § 21 bestemmer at lovens kapittel V «gjelder for private barnehager som mottar tilskudd etter § 19».

Barnehager som er finansiert på annet vis, for eksempel direkte over kommunens budsjett, faller utenfor vårt ansvarsområde. Andre offentlige tilskudd enn drifts- og kapitaltilskudd til barnehager faller utenfor tilsynsmyndigheten etter barnehageloven kapittel V.

Hvorfor fikk Utdanningsdirektoratet ansvar for å føre tilsyn med økonomien til de private barnehagene?

Grunnene til at tilsynsansvaret ble overført fra kommunene til Utdanningsdirektoratet, var flere:

  • Kommunene har variert kompetanse og kapasitet til å føre økonomisk tilsyn med private barnehager.
  • Kun 1 prosent av de private barnehagene hadde hatt økonomisk tilsyn i perioden fra 2013 til 2016.
  • Utviklingen i barnehagesektoren har gjort tilsynsoppgaven mer utfordrende, blant annet fordi det er etablert barnehagekonsern i flere kommuner.
  • Selskapsstrukturene og organiseringen har blitt mer kompleks.
  • Sektoren har blitt profesjonalisert.
  • Et samlet økonomisk tilsyn vil legge til rette for et risikobasert tilsyn og gjøre det mulig å vurdere de økonomiske forholdene hos de private barnehagene under ett.

Hvordan skal vi jobbe?

Kunnskapsdepartementet og Stortinget har forutsatt at vi skal jobbe på følgende måte:

  • Vi skal samarbeide tett med kommunene.
  • Tilsynet skal være basert på risikovurderinger og eventuelle stikkprøver.
  • Vi skal utvikle rapporteringsløsninger som legger til rette for risikobasert kontroll og tilsyn.
  • Vi skal avveie risikoen for lovbrudd – og dermed behovet for tilsyn – mot omfang, vesentlighet og risiko samt hvilken ressursbelastning tilsynet utløser både for forvaltningen og barnehagene.

Når det gjelder veiledningsansvaret vårt, er det lagt til grunn at vi vil få bedre kunnskap om og praktiske erfaringer med regelverket ved å føre tilsyn. Dette vil kunne føre til god og mer korrekt veiledning.

Tiltak

Det strategiske målet med tilsynet er å sørge for at de private barnehagene etterlever regelverket, slik at offentlige tilskudd og foreldrebetaling kommer barna til gode. Målet er altså ikke å maksimere tilbakebetalingen av tilskudd, gjennomføre flest mulig tilsyn eller avdekke flest mulig brudd på regelverket.

Følgende tiltak skal bidra til at vi når det strategiske målet:

  • Vi skal føre tilsyn og behandle eventuelle etterfølgende klager.
  • Vi skal gjennomføre veiledning.
  • Vi skal gi innspill og forslag til regelverksendringer.
  • Vi skal utvikle system til både ekstern og intern bruk.

Etter vår mening vil god veiledning være ressurseffektivt og bidra til økt etterlevelse.