Økonomisk tilsyn av private barnehager – oppsummering 2022

Planer for 2023

Tilsyn

Som for 2022 planlegger vi i 2023 en blanding av antatt utfordrende tilsynstema der den økonomiske konsekvensen av mulige brudd kan være stor, og mindre krevende tema der det likevel kan være økonomiske og juridiske problemstillinger det er behov for å avklare. Tilsynstemaene vi planlegger å åpne på tvers av 2 eller flere tilsynsteam i 2023 for regnskapsåret 2021 er:

  • leie av lokale (ansett som krevende tilsyn)
  • fremmedtjenester (ansett som krevende tilsyn)
  • personalkostnader (ansett som krevende tilsyn)
  • godtgjørelse av styreleder
  • avskriving transportmidler
  • ikke levert, feil i eller mangler i resultatregnskapsrapporteringen i BASIL
  • egenvurderte tilsyn

Fra 1. januar 2023 overtok vi tilsynsansvar med barnehagenes internkontroll for å sikre at kravene til bruk av offentlige tilskudd og foreldrebetaling følges. Spesielt knyttet til tilsyn av manglende rapportering og fremmedtjenester vil det vurderes om tilsynene skal inkludere internkontroll.

Tilsynsvolumet skal øke sammenlignet med 2022. I utgangspunktet var målet for året 200 rapporter som var kommet til foreløpig rapport eller lenger. Som en følge av stort utlån av personalressurser til Kunnskapsdepartementet har vi justert ned målet til 160 tilsyn.

Den eksterne evalueringen av tilsynsarbeidet i Udir (spesielt på privatskoler) og erfaring fra 2022, kan medføre at vi endrer hvordan tilsynet måles og hva forventet omfang skal være. For eksempel er det behov for å kunne si noe om verdien av veiledningen som gjøres.

Veiledning

Som nevnt tidligere opplever vi at det er stor interesse for vår tilsynsaktivitet fra media, barnehager, interesseorganisasjoner og foreldre. Vi ønsker derfor å publisere og kommunisere funn fra 2022 i løpet av første halvår i år.

I 2023 har vi også gjennomført omfattende endringer i veilederen i tråd med nye regler i barnehageloven og ny økonomiforskrift. Det vil også være høyt prioritert å ta inn flere konkrete eksempler og funn fra våre tilsyn i veilederen.

Vi ønsker å opprettholde vår dialog med barnehagene, interesseorganisasjoner og kommunene. Vi vil derfor ta initiativ til flere kontaktmøter med relevante aktører i sektor.

Vi vil også justere både BASIL-rapporteringsløsningen, og tilhørende veileder, der hvor vi ser det er behov.

I tillegg til generell veiledning overfor alle private barnehager, har vi utarbeidet spesifikke veiledningsplaner for barnehager innenfor ulike kategorier der det er behov. Særlig gjelder dette familiebarnehager, små enkeltstående barnehager eller barnehager i små konsern. Overfor disse barnehagene har vi lagt opp til samlinger både fysisk og digitalt.

Regelverksutvikling

Tilsyn og veiledning blir aldri bedre enn regelverket det baserer seg på. Det økonomiske regelverket for private barnehager er i begrenset grad prøvd. Gjennom vår aktivitet ser vi behov for endringer på noen områder knyttet til bruk av tilskudd og foreldrebetaling. Vi har derfor gitt innspill til regelverksendringer til departementet i 2022. I vårt videre arbeid med tilsyn og veiledning, vil vi nok se behov for flere endringer i regelverket. Vi vil gi slike innspill til departementet løpende.