Funn fra tilsyn på opplæringsområdet i 2021
Bakgrunn
Tilsyn gjennomføres etter risikovurderinger. Tilsyn er et prioritert virkemiddel på områder hvor det er høy sannsynlighet for brudd på regelverket og hvor det er store konsekvenser for barn, unge, vokse og lærlinger. Statsforvalterne skal også bruke tilsyn som virkemiddel i økt grad der risikovurderingene tilsier det.
På opplæringsområdet ble det til sammen gjennomført 142 tilsyn i 2021. Tilsynene ble gjennomført i 114 kommuner. Størrelsen på tilsynene varierer ettersom statsforvalterne tilpasser omfanget på tilsyn til den avdekkede risikoen.
Tema | Tilsyn |
---|---|
Plikten til å følge med og gripe inn, varsle og sette inn tiltak | 33 |
Plikten til å gjennomføre, evaluere og tilpasse tiltak | 17 |
Plikten til å straks varsle, undersøke og sette inn tiltak dersom en som jobber på skolen krenker en eller flere elever | 16 |
Spesialpedagogisk hjelp - fatte vedtak | 15 |
Skolemiljø - pilotering | 14 |
Spesialundervisning - Planlegge, gjennomføre og følge opp | 11 |
Grunnskole voksne - Veilede og behandle søknader | 9 |
Spesialpedagogisk hjelp - Sakkyndig vurdering | 9 |
Skolemiljø - Informere | 8 |
Skolemiljø - Forebyggende arbeid | 7 |
Gratisprinsippet | 7 |
Skolebasert vurdering | 6 |
Spesialundervisning - Særskilt språkopplæring | 4 |
Spesialundervisning - Sakkyndig vurdering | 4 |
Spesialpedagogisk hjelp - gjennomføring | 4 |
Spesialpedagogisk hjelp, tegnspråkopplæring | 3 |
Tidlig innsats | 3 |
Alternativ opplæringsarena | 2 |
Vurdering av behov for særskilt språkopplæring | 2 |
Rett og plikt til grunnskoleopplæring | 2 |
Elevundersøkelsen | 2 |
Fritak nasjonale prøver | 2 |
Annet (bla. elevenes rettigheter (med flere tema), hjemmeundervisning, opplæring i fengsel, meldeplikt til barnevernet, ordensreglement og bortvisning, samhandling rundt barn 7-12 år osv.) | 14 |
Forholdstall mellom antall lærere og antall elever | 206 |
Sett bort fra tilsyn med forholdstall mellom antall lærere og elever, ble det gjennomført flest tilsyn med skolemiljø og spesialundervisning. Det er i tilknytning til disse temaene at det er avdekket flest brudd på regelverket. I de ordinære tilsynene med skolemiljø og tilsyn med spesialundervisning, ble det avdekket brudd på regelverket i halvparten av det som ble undersøkt. I tillegg ble det gjennomført pilottilsyn for nytt felles nasjonalt tilsyn med skolemiljø og internkontroll. I disse tilsynene ble det avdekket brudd på regelverket i om lag 70 prosent av det som ble undersøkt.
Samlet ble det ført elleve tilsyn med elevenes utbytte av opplæringen, ti tilsyn med grunnskoleopplæring for voksne og to tilsyn med videregående opplæring for voksne. Av disse ble det avdekket flest brudd på regelverket knyttet til elevenes utbytte (54 prosent) og grunnskoleopplæring for voksne (38 prosent). I tilsyn med videregående opplæring for voksne ble det avdekket brudd på regelverket i 22 prosent av det som ble undersøkt.
Statsforvalterne publiserer tilsynsrapportene på tilsynskalender.statsforvalteren.no. De avslutter tilsyn når kommunen har rettet bruddene som er redegjort for i tilsynsrapporten. Tilsynsprosessen er nærmere beskrevet på www.udir.no.
Statsforvalteren skal gjennomføre tilsynene så effektivt og treffsikkert som mulig. Dette innebærer at de må innrette tilsynet i samsvar med risikovurderingen. I noen tilsyn er det tilstrekkelig med skriftlig dokumentasjon, mens i andre tilsyn er det nødvendig med intervjuer med aktuelle personer i kommunen. Figuren over viser fordelingen på type tilsyn som statsforvalterne gjennomførte i 2021. Stedlige tilsyn består av både skriftlig dokumentasjon og intervjuer under tilsynsbesøk i kommunen. Digitale tilsyn består av skriftlig dokumentasjon og digitale intervjuer eller telefonintervjuer. Skriftlig tilsyn er utelukkende basert på skriftlig innsendt dokumentasjon fra kommunen.