Funn fra tilsyn på opplæringsområdet i 2021
Funn i egeninitierte tilsyn
I de egeninitierte tilsynene er det statsforvalterne selv som bestemmer tema for tilsyn basert på regionale eller lokale risikovurderinger. I 2021 var tretti prosent av statsforvalternes tilsyn med egeninitierte tilsynstemaer og de gjennomførte tilsyn med i underkant av tjue ulike temaer. Det ble ført flest egeninitierte tilsyn med kravet til forholdstall mellom lærere og elever.
Videre vil vi gjengi noen av funnene fra de egeninitierte tilsynene slik at dette kan bidra til inspirasjon for andre kommuner og skoler til å vurdere egen praksis knyttet til disse temaene.
Forholdstall mellom antall lærere og antall elever
I forskrift til opplæringsloven kommer det frem at på en grunnskole skal forholdet mellom tallet på lærere og elever i ordinær undervisning være a.) 15 elever per lærer på 1.-4. årstrinn, b.) 20 elever per lærer på 5.-7. årstrinn og 20 elever per lærer på 8.-10. årstrinn. Statsforvalterne fant at skolene bryter kravene til lærertetthet på ett eller flere av hovedtrinnene, og at kommunene ikke sørger for at skolen oppfyller regelverket. Samlet ble det avdekket brudd på regelverket i 30 prosent av det som ble undersøkt i disse tilsynene.
Internkontroll og opplæring i fengsel
Fylkeskommunene har ansvar for å oppfylle retten til grunnskoleopplæring og videregående opplæring for innsatte i fengsel innenfor vedkommende fylkeskommune. Statsforvalteren i Vestland gjennomførte ett tilsyn med opplæring i Bergen fengsel i 2021. I tilsynet undersøkte statsforvalteren fylkeskommunenes internkontroll for å sikre at innsatte i fengsel får oppfylt retten til opplæring etter opplæringsloven.
Det ble blant annet avdekket at fylkeskommunen ikke hadde nødvendige rutiner for å gi veiledning om retten til opplæring etter opplæringsloven, at fylkeskommunen ikke følger med på om innsatte som ønsker det får nødvendig veiledning og at fylkeskommunen ikke satte inn tiltak for å endre praksis dersom de avdekker at innsatte som ønsker det ikke får nødvendig veiledning. Videre fant statsforvalteren blant annet at fylkeskommunen ikke fulgte opp om iverksatte tiltak fører til at praksis blir endret i tråd med regelverket. Samlet ble det avdekket brudd på regelverket i 80 prosent av det som ble undersøkt i dette tilsynet.
Retten til gratis offentlig grunnskole
Det kan ikke kreves at elevene eller foreldrene dekker utgifter i forbindelse med grunnopplæringen. Kommunen kan ikke kreve at elevene eller foreldrene dekker utgifter i forbindelse med grunnskoleopplæringen, for eksempel utgifter til undervisningsmateriell, transport i skoletiden, leirskoleopphold, ekskursjoner eller andre turer som er en del av grunnskoleopplæringen. Retten til gratis offentlig grunnskoleopplæring ble undersøkt i syv tilsyn. Ett tilsyn ble avsluttet uten brudd på regelverket, mens i seks tilsyn ble det avdekket at kommunene ikke sikret at aktiviteter og turer i skolens regi, og som er en del av opplæringen, var gratis for alle elevene. Samlet ble det avdekket brudd på regelverket i 43 prosent av det som ble undersøkt i dette tilsynet.
Rett og plikt til grunnskoleopplæring, hjemmeundervisning og internkontroll
Privat hjemmeundervisning innebære at foreldrene selv underviser egne barn. Retten til privat hjemmeundervisning er forankret i menneskerettskonvensjoner og er slått fast i opplæringsloven om «tilsvarende undervisning» og om «privat grunnskoleopplæring i heimen». Kommunene har ansvar for å føre tilsyn med den pliktige opplæringen for barn og unge som ikke går på skole. I ett tilsyn med hjemmeundervisning ble det blant annet avdekket at kommunen ikke hadde nødvendige rutiner og prosedyrer for å vurdere om det skal bli ført tilsyn med hjemmeundervisningen. Statsforvalteren fant også at kommunen ikke hadde nødvendige rutiner og prosedyrer for å gjennomføre tilsyn på en slik måte at kommunen ser til at eleven får tilsvarende undervisning som på skolen. De avdekket også at kommunen ikke satte inn tiltak dersom de avdekker at elever som får hjemmeundervisningen ikke er i tråd med regelverket eller ikke har fått tilsyn i samsvar med rutinene. Samlet ble det avdekket brudd på regelverket på litt mer enn halvparten av det som ble undersøkt i dette tilsynet.
Meldeplikt til barnevernet
Enhver som utfører tjeneste eller arbeid etter barnehageloven, skal i sitt arbeid være oppmerksom på forhold som kan føre til tiltak fra barnevernstjenesten. Kommunene må sikre at det etableres en fast praksis for å melde fra i tide og at rutinen er kjent for alle som arbeider på skolene. I tilsyn har statsforvalterne avdekket at kommunene ikke har sørget for at skolene har nødvendig kompetanse til å vurdere når meldeplikten inntrer, og at de i alle tilfeller rutinemessig vurderer taushetsplikten opp mot meldeplikten før melding sendes. Det ble også avdekket at kommunene ikke sørget for at det i kommunens internkontrollsystem inngår rutiner for å identifisere hvor det kan være risiko for at taushetsplikten ikke oppfylles ved meldinger til barnevernstjenesten. Videre fant statsforvalteren at kommunen ikke sørget for at det i kommunens internkontrollsystem inngår rutiner for å følge opp praksisen for å kunne avdekke og følge opp avvik, og det ble i ett tilsyn avdekket at skolen ikke oppfylte sin meldeplikt til barnevernstjenesten. Samlet ble det avdekket brudd på regelverket i 36 prosent av det som ble undersøkt i dette tilsynet.
Alternativ opplæringsarena
Skolene har noe fleksibilitet når det gjelder bruk av andre opplæringsarenaer, særlig tiltak for kortere tid for klassen/basisgruppen. Dersom en elev skal tas ut av opplæringen for å motta ene-undervisning, for eksempel på en alternativ opplæringsarena, må det finnes særskilt hjemmel til dette. Muligheten for skolen til å ta i bruk alternative opplæringsarenaer er snever. En statsforvalter har ført to tilsyn med alternativ opplæringsarena i 2021. I begge tilsynene avdekket statsforvalteren at kommunene ikke hadde inngått avtale med tilbyder om hjelp til å gjennomføre spesialundervisning. De avdekket også i begge tilsynene at skolene ikke sikret tilstrekkelig oppfølgning av elevene og tilbudet elevene fikk på alternativ opplæringsarena og skolene hadde ikke et system for å følge opp tilbudet elevene fikk på alternativ opplæringsarena. Ingen av kommunene hadde heller ikke tatt stilling til barnets beste når de fattet enkeltvedtak. Samlet ble det avdekket brudd på regelverket i om lag 70 prosent av det som ble undersøkt i tilsynene.