Funn fra tilsyn på opplæringsområdet i 2021
Kommunenes krav til internkontroll for å sikre elevene et trygt og godt skolemiljø
Alle statsforvalterne piloterte nytt felles nasjonalt tilsyn for perioden 2022-2025 med ett eller to tilsyn hver i løpet av 2021. Temaet i tilsynet er om kommunene gjennom sin internkontroll sikrer at regelverket om skolemiljø etterleves, avgrenset til delpliktene varsle og undersøke. Tilsynene ble gjennomført i 14 kommuner og til sammen 20 skoler var involvert i tilsynene. Det ble avdekket brudd på regelverket i alle tilsynene.
Plikten til å varsle
I om lag en tredjedel av tilsynene fant statsforvalterne at skolene ikke dokumenterer hva som blir gjort for å oppfylle varslingsplikten.
Kommunens internkontroll og plikten til å varsle
I om lag en tredjedel av tilsynene fant statsforvalteren at kommunene ikke har vurdert risikoen for at de som arbeider på skolen, ikke oppfyller varslingsplikten. I tre tilsyn ble det avdekket at kommunene ikke hadde rutiner for å dokumentere hva som gjøres for å oppfylle plikten til å varsle i den enkelte sak.
I fire tilsyn kom det også frem at kommunene ikke fulgte med på om alle som jobber på skolene varsler. I elleve av tilsynene fant statsforvalterne at kommunene ikke satte inn tiltak for å endre praksis dersom de avdekket at de som arbeider på skolen ikke varsler i henhold til regelverket. I tre av tilsynene følger ikke kommunen opp om iverksatte tiltak førte til at de som arbeider på skolen oppfyller varslingsplikten og at dette blir dokumentert. Statsforvalterne fant også at det ofte ikke ble fulgt opp om iverksatte tiltak fører til at de som arbeider på skolen oppfyller varslingsplikten og at dette blir dokumentert.
Plikten til å undersøke
Vi ser at statsforvalterne i fire av tilsynene avdekket at skolene og kommunene ikke vet at de må undersøke sakene så raskt saken tilsier dersom det er mistanke om eller kjennskap til at en elev ikke har det trygt og godt eller blir krenket av en som arbeider på skolen, og at skolene og kommunene ikke vet at de må gjøre de undersøkelser som ut fra en faglig standard med rimelighet kan forventes. I fire tilsyn fant statsforvalterne at kommunene ikke hadde gjort det tydelig at skolene har en undersøkelsesplikt, og hva den innebærer. I like mange tilsyn ble det avdekket at kommunene ikke sikret at skolen og skoleeier dokumenterte hva som blir gjort for å oppfylle undersøkelsesplikten og kommunene hadde ikke gjort det tydelig hvem som skal iverksette og gjennomføre undersøkelser i skolemiljøsaker.
I om lag en tredjedel av tilsynene fant statsforvalteren at skolene ikke dokumenterte hva som blir gjort for å oppfylle undersøkelsesplikten.
Kommunens internkontroll og plikten til å undersøke
I fem av tilsynene ble det avdekket at kommunene ikke hadde vurdert risikoen for at skolene ikke oppfyller undersøkelsesplikten eller plikten til å dokumentere.
I litt under halvparten av tilsynene ble det avdekket at kommunene ikke hadde rutiner for at skolene og skoleeier gjennomfører de undersøkelsene som med rimelighet kan forventes. Enkelte av kommunene som ble undersøkt, hadde ikke rutiner for å dokumentere hva som blir gjort for å oppfylle plikten til å undersøke i den enkelte sak. I tre av tilsynene fant statsforvalterne at kommunene ikke hadde rutiner for å dokumentere hva som er gjort for å oppfylle plikten til å varsle i den enkelte sak og at kommunene ikke sikret at skolene dokumenterer hva som blir gjort for å oppfylle varslingsplikten.
I fire tilsyn ble det avdekket at kommunene ikke fulgte opp med tiltak for å hindre eller forebygge risikoen for at varslingsplikten eller dokumentasjonsplikten ikke blir oppfylt. I fire tilsyn avdekket statsforvalterne at kommunene ikke hadde fulgt opp med tiltak for å hindre eller forebygge risikoen for at undersøkelsesplikten eller dokumentasjonsplikten ikke blir oppfylt. I forlengelsen av dette ble det også avdekket at kommunene i fire tilsyn ikke hadde fulgt opp om iverksatte tiltak fører til at skolene oppfyller undersøkelsesplikten og plikten til å dokumentere.
I tre av tilsynene ble det avdekket at kommunene ikke følger opp at tiltak de har satt inn for å sikre regelverksetterlevelse har tilstrekkelig effekt. Statsforvalterne fant også noen få eksempler på at kommunene ikke avdekker og følger opp med korrigerende tiltak for internkontroll for å hindre eller forebygge risikoen for at varslingsplikten eller dokumentasjonsplikten ikke blir oppfylt.
Kommunene må tilpasse omfanget av internkontrollen basert på risikovurderinger, både samlet for kommunen og innenfor den enkelte sektor, for å rette arbeidet med internkontroll mot områder der risikoen og behovet er størst. I tilsynene fant statsforvalteren mangler knyttet til planlegging, gjennomføring og oppfølging av varsler og undersøkelser. Et viktig funn er at flere kommuner ikke gjennomfører risikovurderinger og heller ikke har satt inn tiltak for å forebygge svikt eller regelverksbrudd. Flere kommuner mangler rutiner for varsler og undersøkelser. Når regelverksbrudd inntreffer viser tilsynsrapportene at kommunene ikke har iverksatt tiltak som fanger det opp. Manglende kontroll innebærer at regelverksbrudd ikke blir rettet opp. Det kan få alvorlige konsekvenser for de eleven det gjelder. Dersom kommunene ikke har et velfungerende internkontrollsystem er det større sannsynlighet for at de ikke forebygger og hindrer regelverksbrudd. Det er også fare for at de ikke oppdager og retter regelverksbrudd. Når kommunene ikke har styringstiltak på områder hvor de avdekker risiko, kan dette medføre at de heller ikke følger opp at tiltakene har effekt. Manglende styring og ledelse i kommunen øker risikoen for at regelverket ikke etterleves, og at elevene ikke får et trygt og godt skolemiljø.