Funn fra tilsyn på opplæringsområdet i 2021
Voksnes rett til grunnskoleopplæring
Voksnes rett til grunnskoleopplæring ble undersøkt i til sammen ni tilsyn. Tilsynene var ulikt innrettet og bestod av to forskjellige temaer.
Gjennomføring av grunnskoleopplæring for voksne ble undersøkt i ett tilsyn og det ble avdekket at deltakere med spesialundervisning ikke fikk opplæring i samsvar med vedtaket når det gjaldt hva innholdet i opplæringen skulle være, hvordan opplæringen skulle organiseres, hvilket omfang opplæringen skulle ha og hvilken kompetanse undervisningspersonalet skulle ha. De avdekket videre at opplæringsstedet ikke sikret at lærerne vurderte om deltakeren har behov for spesialundervisning og melder behov for spesialundervisning til leder for opplæringen.
Kommunene må sørge for å gi veiledning om og vurdere om søkere har rett til grunnskoleopplæring for voksne
I åtte av ni tilsyn med dette temaet avdekket statsforvalterne at kommunene ikke fattet et skriftlig enkeltvedtak som inneholdt konklusjon om søkeren har rett, om den voksne eventuelt skal ha særskilt språkopplæring, hva innholdet i opplæringen skal være, hvilken organisering opplæringen skal ha, hvilket omfang opplæringen skal ha og eventuelt hvilken kompetanse undervisningspersonalet skal ha ved spesialundervisningen. Videre fant statsforvalterne i åtte av tilsynene at vedtakene ikke inneholdt et opplæringstilbud tilpasset den voksnes behov slik at vedkommende kan få et forsvarlig utbytte av opplæringen.
I nær åtti prosent av tilsynene ble det avdekket at ikke alle søkere som har rett får kartlagt om de har behov for særskilt språkopplæring eller spesialundervisning. Videre ble det i seks av tilsynene avdekket at kommunene ikke fattet vedtak uten ugrunnet opphold og at det ikke gikk frem av vedtakene hvilke faktiske forhold det har blitt lagt vekt på.
I litt over halvparten av tilsynene fant statsforvalterne at ikke alle søkere som har rett, får kartlagt i hvilke fag eller ferdigheter de har behov for opplæring.
I litt under halvparten av tilsynene ble det avdekket at det ikke gikk frem av enkeltvedtakene hvilke lovbestemmelser avgjørelsene bygger på, at kommunene før vedtak ikke kontrollerer om søkerne trenger grunnskoleopplæring ved å legge vekt på søkerens opplevde behov, om tidligere opplæring var likeverdig og er tilfredsstillende ut fra dagens krav, og om det foreligger sakkyndig vurdering av behov for spesialundervisning. I fire av tilsynene ble det også avdekket at kommunene ikke satte i gang opplæring innen rimelig tid etter vedtak om rett til grunnskoleopplæring.
I en tredjedel av tilsynene fant statsforvalterne at voksne som har fått godkjent realkompetansevurdering, ikke får kompetansebevis, at ikke alle som henvender seg får nødvendig veiledning om retten til grunnskoleopplæring og realkompetansevurdering, at kommunene før vedtaka ikke kontrollerer om søkere er over opplæringspliktig alder, ikke har rett til videregående opplæring og om de har lovlig opphold i Norge. I tre av tilsynene ble det også avdekket at ikke alle søkere med rett, får nødvendig rådgivning for å se hvilket tilbud som passer for søkerens situasjon.
I to tilsyn ble det avdekket at enkeltvedtakene som ikke innvilger en søknad fullt ut, mangler opplysninger om klageadgang, klagefrist, klageorgan, hvor klagen skal sendes og retten til å se sakens dokumenter.
I ett av tilsynene fant en av statsforvalterne at kommunen ikke gjennomførte realkompetansevurdering uten ugrunnet opphold. Videre ble det i ett av de ni tilsynene avdekket at kommunen ikke gjennomførte realkompetansevurdering ved å kartlegge den voksnes formelle, ikke-formelle og uformelle kompetanse, vurdere den voksnes kompetanse etter kompetansemålene for fag i LK06, vurdere om kompetansen er likeverdig med kompetanse fra grunnskoleopplæring og konkludere om den voksnes kompetanse er godkjent eller ikke i hele eller deler av fagene.
Det ble også avdekket at kommunen ikke fattet enkeltvedtak for alle som hadde fått vurdert sin realkompetanse, at det ikke gikk frem av enkeltvedtaket om realkompetansevurderingen at den voksnes kompetanse er godkjent til å tilsvare fag eller deler av fag og at kommunene ikke gjennomførte realkompetansevurdering for søkere som hadde rett til grunnskoleopplæring dersom søkeren ønsket det. Disse regelverksbruddene ble avdekket i ett av tilsynene, men ikke nødvendigvis i samme tilsyn.
Dersom voksne med krav til grunnopplæring ikke får oppfylt sitt behov vil dette ofte stoppe vedkommende sin mulighet til videre utdanning. Veien videre blir unødvendig vanskelig. Voksne med behov for grunnskoleutdanning er typisk en sårbar gruppe det særlig bør gjøres en innsats for at rettighetene blir oppfylt. Mange av elevene dette gjelder vil ikke så lett kunne orientere seg om sine rettigheter.
Manglende vedtak og manglende skriftlighet rundt personenes rettigheter gjør det vanskelig å sjekke om både kommunen har oversikt over regelverket og om den enkelte får oppfylt sine rettigheter etter loven.
Manglende kartlegging av eleven, blant annet manglende realkompetansevurdering, gjør at det er risiko for at tiltakene og undervisningen ikke treffer, enten ved at personene allerede innehar deler av kompetansen, eller at mangler ikke avdekkes.
Det gjennomføres få tilsyn på dette feltet, noe som gir fare for uoppdaget mangel på oppfyllelse av rettighetene.