Funn fra tilsyn på barnehage- og opplæringsområdet i 2022
1. Sammendrag
Statsforvalterne gjennomførte 51 tilsyn med kommunen som barnehagemyndighet og 127 tilsyn med kommuner og fylkeskommuner som skoleeiere. Utdanningsdirektoratet (Udir) gjennomførte 46 tilsyn med private skoler.
Samlet betyr dette at Statsforvalterne og Udir gjennomførte 224 tilsyn på barnehage- og opplæringsområdet i 2022.
Denne rapporten dreier seg om Udirs og statsforvalternes tilsyn med
- kommunen som barnehagemyndighet
- kommuner og fylkeskommuner som skoleeiere
- private skoler
Se også oppsummering av økonomisk tilsyn av private barnehager i 2022
Kommunen som barnehagemyndighet
På barnehageområdet har statsforvalterne gjennomført flest tilsyn med spesialpedagogisk hjelp. I disse tilsynene er det avdekket mangler knyttet til å melde behov for spesialpedagogisk hjelp, sakkyndige vurderinger, kravet om å fatte enkeltvedtak og planlegging, gjennomføring og oppfølgning av hjelpen. I tillegg er det ført noen tilsyn med individuell tilrettelegging for barn med nedsatt funksjonsevne. I disse tilsynene ble det avdekket at kommunene ofte ikke tar stilling til hva som er barnets beste når det fattes vedtak om individuell tilrettelegging.
Det er også ført flere tilsyn med kommunens ansvar for veiledning og tilsyn. I disse tilsynene ser vi at kommunene som barnehagemyndighet ofte ikke bruker tilsyn som virkemiddel der det er nødvendig for å påse regeletterlevelse.
Felles temaer for offentlige og private skoler
Skolemiljø og internkontroll (samt aktivitetsplikten) var et sentralt tilsynstema for både offentlige og private skoler i 2022. Til sammen ble det ført 43 tilsyn knyttet til opplæringsloven kapittel 9A, og samlet ble det avdekket brudd på regelverket i 60 prosent av de kontrollspørsmålene som ble undersøkt.
I både tilsyn med offentlige og private skoler ser vi at det er uklare ansvarsforhold, mangel på skriftlige rutiner, og det mangler en felles beskrivelse av praksis. Videre viser tilsynene med skolemiljø at:
- skolene/skoleeiere ikke kan dokumenterer hva som blir gjort for å oppfylle undersøkelsesplikten
- ikke alle som arbeider på skolene varsler ved mistanke om eller kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø, eller blir krenket av en som arbeider på skolen
- skolene ikke undersøker saker så raskt som sakene tilsier, dersom det er mistanke om eller kjennskap til at en elev blir krenket av en som arbeider på skolen
- rektorene ikke varsler til skoleeier i alvorlige tilfeller og ved mistanke om eller kjennskap til at en som arbeider på skolen, har krenket en elev
Både statsforvalterne og Udir førte tilsyn med spesialundervisning. I tillegg førte statsforvalterne 17 tilsyn med spesialpedagogisk hjelp, 6 tilsyn med individuell tilrettelegging og 3 tilsyn med spesialpedagogisk hjelp og individuell tilrettelegging.
Utdanningsdirektoratets tilsyn med spesialundervisning var kun knyttet til deltemaet planlegging av spesialundervisning, mens statsforvalternes tilsyn omfattet deltemaene sakkyndig vurdering, fatte enkeltvedtak, planlegge, gjennomføre og følge opp spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning. I tillegg omhandlet to av statsforvalternes tilsyn, deltemaet melde behov for spesialundervisning.
Både med offentlige og private skoler er det ført tilsyn med Elevundersøkelsen. Utdanningsdirektoratet gjennomførte 13 tilsyn med Elevundersøkelsen mens statsforvalteren i Vestfold og Telemark gjennomførte 3. I alle tilsynene ble det avdekket at skolene ikke bestiller og fordeler brukernavn til Elevundersøkelsen for alle elevene på de obligatoriske trinnene. Statsforvalteren i Oslo og Viken har også ført tilsyn med et sammenlignbart tema, knyttet til gjennomføring av obligatoriske kartleggingsprøver på 3.trinn. I dette tilsynet ble det avdekket at kommunen ikke sørget for at kartleggingsprøver blir gjennomført i kommunens skoler.
Videre har statsforvalteren i Innlandet ført tilsyn med gjennomføring av nasjonale prøver og blant annet avdekket at ikke alle elevene som skal ta disse prøvene blir meldt opp til prøven. Alle disse tilsynene viser mangler ved kommunenes og skolenes oppfølgning av sentrale verktøy som er pålagt for å følge med på elevenes opplevelse og utbytte av opplæringen.