Funn fra tilsyn på barnehage- og opplæringsområdet i 2022
Oppsummering av tilsyn på barnehage- og opplæringsområdet
Flere statsforvaltere opplyser at de har avdekket mer risiko for brudd på regelverket enn de har ført tilsyn med. Noe av denne restrisikoen er fulgt opp gjennom veiledning. Flere statsforvaltere opplyser at de har brukt tilsynshjemmelen for å be om redegjørelser fra kommunene på bakgrunn av bekymringer. Veiledningen har blitt gjennomført både konkret overfor enkeltkommuner, generelle regelverkssamlinger, digitale kursrekker og fagdager.
Fellestrekk ved funnene
Mer enn halvparten av regelverksbruddene handler om mangler ved kommunenes forvaltningskompetanse. Vi ser at kommunene ofte ikke fatter enkeltvedtak i de tilfellene der det er krav om enkeltvedtak, og at de ikke fatter vedtak så snart som mulig.
Vi ser at det er store mangler ved enkeltvedtakene som fattes. Vedtakene mangler mange ganger en barnets beste-vurdering, informasjon om retten til å se sakens dokumenter, hvilke faktiske forhold som er lagt til grunn, hvilke lovhjemler vedtaket bygger på, om det er klagerett og hvem som er klageinstans. Når det gjelder enkeltvedtak knyttet til spesialpedagogisk hjelp, individuell tilrettelegging og spesialundervisning, ser vi i tillegg at vedtakene ofte mangler informasjon om hvilket omfang hjelpen skal ha, hvordan hjelpen skal organiseres, hva hjelpen skal gå ut på og hvilken kompetanse som kreves av de som skal gi hjelpen. Mange enkeltvedtak mangler informasjon med tilbud om foreldrerådgivning.
Når det er snakk om kommunens plikt til å fatte enkeltvedtak og utarbeide sakkyndige vurderinger, ser vi at det ofte ikke er innhentet samtykke fra elever eller foreldre når dette er nødvendig. Vi ser at enkeltvedtak og sakkyndige vurderinger ofte blir utarbeidet uten at elevene eller foreldrene får uttale seg om saken.
Mange regelverksbrudd i 2022 er knyttet til kommunenes krav om internkontroll. Vi ser at kommunene ofte ikke har en internkontroll som er systematisk og tilpasset for å hindre, forebygge, avdekke og følge opp brudd på ulike bestemmelser i opplæringsloven. De fleste tilsynene som har undersøkt kommunenes internkontroll, har vært knyttet til skolemiljø (FNT). Kommunenes krav om internkontroll er i tillegg undersøkt i sammenheng med meldeplikt til barnevernet og spesialpedagogisk hjelp.