Tilsyn med frittstående skoler i 2017
I tilsyn undersøker vi om skolene oppfyller kravene som er gitt i regelverket. Oppdager vi forhold som ikke er i tråd med regelverket, følger vi opp med den aktuelle skolen.
Tilsyn med 55 skoler i 2017
Når vi fører tilsyn, starter vi som hovedregel med et brev til skolen om at vi har åpnet tilsyn. Vi ber vanligvis om dokumentasjon fra skolen og gjør i tillegg egne undersøkelser. Finner vi brudd på regelverket, får skolen en foreløpig tilsynsrapport som den kan uttale seg om. Vi går gjennom tilbakemeldingene fra skolen, og de får så et vedtak med en reaksjon, vanligvis en frist for å rette bruddene på regelverket. Alle vedtakene publiseres på https://www.udir.no/tilsyn. Vi avslutter tilsynet når skolen har rettet bruddene.
Aktivitet | Antall |
---|---|
Tilsyn åpnet | 55 |
Foreløpig tilsynsrapport (varsel om vedtak) | 51 |
Tilsynsrapport (vedtak) | 54 |
Tilsyn hvor det ikke ble avdekket brudd på regelverket | 3 |
Avslutning av tilsyn | 62 |
Klager oversendt til KD | 1 |
Klagesaker avgjort av KD | 4 |
Tilsyn de siste fem årene
Tilsynsaktiviteten i 2017 var på samme nivå som de siste årene.
År | Antall skoler i drift | Antall tilsyn | Andel |
---|---|---|---|
2013 | 307 | 38 | 12 % |
2014 | 315 | 80 | 25 % |
2015 | 328 | 45 | 14 % |
2016 | 347 | 53 | 15 % |
2017 | 351 | 51 | 15 % |
Temaer for tilsyn i 2017
I 2017 har vi gjennomført og varslet skolene om vedtak, i omtrent samme omfang som vi har gjort de siste årene regnet i prosent. Høsten 2017 har vi også forberedt og gjennomført blant annet to stedlige tilsyn med organiseringen av opplæringen for 1. trinn i barnehagen på Steinerskolen og to felles nasjonale tilsyn. Vi har videre brukt en del av våre ressurser på arbeid med økonomiske tilsyn for flere videregående skoler i et konsern. I 2017 har vi jobbet med å bistå Kunnskapsdepartementet i forbindelse med ankebehandlingen i disse sakene.
Tilsynstema | Antall |
---|---|
Gjennomføring av Elevundersøkelsen | 23 |
Styrets ansvar | 13 |
Skolepenger | 10 |
Spesialkompetanse | 7 |
Økonomiforvaltning | 2 |
Makt og tvang mot elever | 1 |
Spesialundervisning | 1 |
Styring og elevenes læring og læringsmiljø | 1 |
Fysisk skolemiljø | 1 |
Skoleanlegg | 1 |
Fag- og timefordeling | 1 |
En del av tilsynene består av flere temaer. Nedenfor vil vi omtale noen av temaene vi hadde tilsyn med i 2017.
- 351 frittstående skoler i drift i hele eller deler av året
- 23 500 av 630 000 elever gikk på frittstående grunnskoler i 2016/2017
- 15 300 av 191 000 elever gikk på frittstående videregående skoler i 2016/2017
- skolene mottok til sammen 4,6 milliarder kroner i statstilskudd
Noen tilsynstemaer er faste i kortere eller lengre perioder. For eksempel gjør vi hvert år en gjennomgang av årsregnskapene til alle de frittstående skolene. Felles nasjonale tilsyn varer i fire år. Temaene i felles nasjonalt tilsyn blir bestemt etter en sentral risikovurdering. Tilsynsopplegget blir benyttet både for offentlige og frittstående skoler. Temaene i perioden 2014-2017 var Skolens arbeid med elevenes utbytte av opplæringen og virksomhetsbasert vurdering.
Klager på våre vedtak
Hvis en skole er uenig i et vedtak fra oss, har de mulighet til å klage. Vi vurderer klagen og kan gjøre om vårt eget vedtak. Hvis vi ikke er enige i klagen og derfor ikke vil endre vedtaket, begrunner vi hvorfor og sender klagen til Kunnskapsdepartementet for klagebehandling. Departementet vurderer hele saken. Det kan føre til at departementet gjør om vårt vedtak og skolen får medhold i sin klage, eller at skolen ikke får medhold og vårt vedtak blir stadfestet. Departementet kan også sende saken tilbake til oss for ny behandling.
Antallet klagesaker varierer fra år til år. De fleste skolene er enig i vår beskrivelse av situasjonen på skolen og vår tolkning av regelverket. I 2017 var det én skole som klaget på vedtaket. Denne saken ble oversendt til Kunnskapsdepartementet for behandling.
Rettssaker
Hvis en skole klager på vedtaket og heller ikke får medhold av departementet, kan saken bringes inn for de ordinære domstolene.
Fire friskoler som driver med videregående opplæring som er omtalt ovenfor, saksøkte staten ved Kunnskapsdepartementet, etter at departementet opprettholdt våre vedtak om tilbakebetaling av statstilskudd. Vi mente at statstilskudd og skolepenger ikke hadde kommet elevene til gode.
Sakene for to av skolene ble behandlet av Oslo tingrett, og staten ble frifunnet i mars 2016. De to andre sakene ble avgjort i Bergen tingrett våren 2016. Staten ble frifunnet i de sakene også. Skolene anket, og Gulating og Borgarting lagmannsretter behandlet ankesakene i henholdsvis mai og september 2017.
To av skolene anket avgjørelsen om deler av tilbakebetalingskravene på kr 6 097 954. Staten ble frifunnet av Gulating lagmannsrett. Skolene anket videre til Høyesterett. Høyesterett tok ikke saken til behandling.
De to andre skolene anket dommene om tilbakebetaling av kr 1 457 000 i statstilskudd. Borgarting lagmannsrett kjente vedtakene delvis ugyldige. De delene av vedtakene som ble omgjort, er til ny behandling i Kunnskapsdepartementet. Tilbakebetalingskravene ble i juni 2018 redusert med totalt kr 340 933 etter den nye behandlingen i Kunnskapsdepartementet.
I mai 2018 vedtok vi tilbakebetalingskrav på totalt kr 21 532 597 for to av skolene etter tilsyn for perioden 2012-2014. Skolene har klaget på vedtakene.
Hvordan velger vi ut hvilke skoler som skal få tilsyn?
Det er verken mulig eller ønskelig å føre tilsyn med alle skolene hvert år. Vi velger skoler, temaer og tidspunkt for tilsyn basert på risikovurderinger. Når vi vurderer risikoen, ser vi først på sannsynligheten for at det er brudd på regelverket. Vi vet at skolene opplever noen områder som mer utfordrende enn andre, og gjennom de opplysningene vi har, kan vi ofte se at ikke alt er i orden på skolen. Deretter ser vi på konsekvensen av eventuelle regelverksbrudd.
Noen brudd medfører større konsekvenser enn andre. Vi velger de områdene hvor følgene av brudd på regelverket er mest alvorlige. Siden vi velger skoler for tilsyn etter denne risikovurderingen, så gir tilsynene derfor ikke nødvendigvis et representativt bilde av den generelle situasjonen på alle friskolene.
Noen av tilsynene vi gjør er stedlige. Det er stort sett temaet for tilsynet, men også saken for øvrig, som avgjør om vi besøker skolen for å skaffe oss informasjonen vi trenger. I mange tilfeller er det behov for å intervjue ansatte og elever for å få kunnskap om skolens praksis oppfyller kravene i regelverket. I andre tilfeller er det tilstrekkelig å gjøre tilsynet skriftlig. Vi har en velutviklet tilsynsmetode som vi følger i alle tilsyn.