Statsforvalterenes tilsyn med barnehage- og opplæringsområdet 2023
Skolemiljø og internkontroll
Alle statsforvalterne har ført tilsyn med skolemiljø og internkontroll.
For å sikre retten til et trygt og godt skolemiljø, har skolen en aktivitetsplikt etter opplæringsloven. Kommunene skal gjennom sin internkontroll sikre at skolene og skoleeier varsler, undersøker og setter inn tiltak dersom de får mistanke om eller får kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø, eller blir krenket av en som arbeider på skolen. Skolemiljø og internkontroll er felles nasjonalt tilsynstema i perioden 2022-2025. I tilsynskalenderen ble det planlagt 37 tilsyn med skolemiljø i 2023. 27 av de planlagte tilsynene var med skolemiljø og internkontroll og ti var planlagt uten internkontroll. Det ble gjennomført 28 tilsyn med skolemiljø og internkontroll og fem tilsyn med skolemiljø uten at kommunens internkontroll var inkludert.
I nesten alle tilsynene avdekket statsforvalterne at skolen/skoleeier ikke gjennomførte de undersøkelsene som ut fra en faglig standard med rimelighet kan forventes. Vi ser også at mange skoler/skoleeiere ikke dokumenterte hva som ble gjort for å oppfylle undersøkelsesplikten og varslingsplikten.
Mange kommuner avdekket ikke og fulgte ikke opp med korrigerende tiltak for å hindre eller forebygge risikoen for at undersøkelsesplikten, varslingsplikten og dokumentasjonsplikten ikke blir oppfylt.
Vi ser også at kommunenes internkontroll i mange tilfeller ikke var tilpasset for å forebygge brudd på undersøkelsesplikten, varslingsplikten, dokumentasjonsplikten, tiltaksplikten og kravet om å lage en skriftlig plan.
Mange statsforvaltere avdekket at ikke alle som arbeider på skolene varsler ved mistanke om eller kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø, eller blir krenket av en som arbeider på skolen. Tilsynene avdekket også at de ansatte ikke varslet i tide, avhengig av situasjonens alvorlighetsgrad.
Skolen/skoleeierne må bli bedre til å evaluere de iverksatte tiltakene jevnlig og endre tiltakene ved behov. I denne sammenheng ser vi at skolen/skoleeier ofte ikke vurderer hvilke tiltak som er egnede. I om lag halvparten av tilsynene avdekket statsforvalterne at skolen/skoleeier ikke undersøkte sakene så raskt som sakene tilsa det, dersom det var mistanke om eller kjennskap til at en elev ikke hadde et trygt og godt skolemiljø. Videre må skolen/skoleeier lage en skriftlig plan når de setter inn tiltak og den skriftlige planen må inneholde minimumskravene til innhold.
I noen tilsyn ble det avdekket at rektorene ikke varslet til skoleeier om alvorlige tilfeller og ved mistanke om eller kjennskap til at en som arbeider på skolen krenket en elev. Vi ser også at skolen/skoleeier må bli bedre til å undersøke sakene straks dersom det er mistanke om eller kjennskap til at en elev blir krenket av en som arbeider på skolen.