Statsforvalterenes tilsyn med barnehage- og opplæringsområdet 2023

Elevenes utbytte av opplæringen

Statsforvalterne i Oslo og Viken, Agder og Vestfold og Telemark har ført tilsyn med elevenes utbytte av opplæringen.

Rektor er ansvarlig for å organisere skolen slik at opplæringen dekker hele læreplanen i faget, og slik at lærerne bruker underveisvurdering til å vurdere behovet for tilpasset opplæring. Lærerne skal vurdere om det er elever på 1.-4. trinn som står i fare for å bli hengende etter i lesing, skriving og regning slik at de kan ha behov for tidlig innsats. Elevene har rett på halvårsvurdering uten karakter og rektor må organisere skolen slik at faglærerne fra og med 8. trinn gir elevene halvårsvurdering uten karakter midt i opplæringsperioden og på slutten av opplæringsåret i fag som ikke blir avsluttet. I tilsynskalenderen var det planlagt fem tilsyn på dette temaet i 2023. Det ble gjennomført sju tilsyn med elevenes utbytte av opplæringen.

I nesten alle tilsynene fant de at rektor ikke organiserte skolen slik at opplæringen dekket læreplanen i faget. I nesten alle tilsynene ser vi også at rektor ikke organiserte skolen slik at elevene forstod hva de skulle lære, og hva som forventes av dem.

I mer enn halvparten av tilsynene ble det avdekket at rektor ikke organiserte skolen slik at elevene fikk delta i vurderingen av eget arbeid og reflektere over egen læring og faglig utvikling.

I mange tilsyn avdekket statsforvalterne også at rektor ikke organiserte skolen slik at faglærerne i halvårsvurderingen ga elevene informasjon om deres kompetanse og veiledning om hvordan de kunne øke kompetansen sin.

I flere tilsyn ble det avdekket at rektor ikke organiserte skolen slik at faglærerne fra og med 8. trinn ga elevene halvårsvurdering uten karakter midt i opplæringsperioden og på slutten av opplæringsåret i fag som ikke blir avsluttet.

Mange rektorer må bli bedre til å organisere skolene slik at lærerne underveis hører elevene og vektlegger elevenes synspunkter ut fra elevenes beste når det gjelder egnet intensiv opplæring. Ellers avdekket tilsynene at rektorene ikke organiserte skolen slik at lærerne oppfylte elevenes rett til å kjenne til læreplanen i faget.