Tilsyn med frittstående skoler i 2019
I tilsyn undersøker vi om skolene oppfyller kravene som er gitt i regelverket. Det betyr at vi undersøker om de frittstående skolene oppfyller lovpålagte plikter.
En mangelfull oppfyllelse av regelverket, vil få konsekvenser. Hva som vil være konsekvensen, vil som oftest følge av formålet med lovkravet. Når vi vurderer konsekvensene, må vi i tillegg ta hensyn til hvem som kan bli rammet. Omsorgen for sårbare grupper er en del av denne vurderingen. Konsekvensen av at skolene ikke oppfyller rettighetene til sårbare grupper, for eksempel barn som har behov for spesialundervisning kan ofte være mer alvorlig enn for andre grupper.
- 365 frittstående skoler i drift i hele eller deler av året
- 27 027 av 636 250 elever gikk på frittstående grunnskoler i 2018/2019
- 15 164 av 188 482 elever gikk på frittstående videregående skoler i 2018/2019
- Skolene mottok til sammen 5.2 milliarder kroner i statstilskudd i 2019
Våre risikovurderinger er avgjørende for hvilke skoler og temaer vi fører tilsyn med
Det er verken mulig eller ønskelig å føre tilsyn med alle skolene på alle temaene hvert år. Utvelgelsen av skoler, temaer og tidspunkt for tilsyn baserer vi derfor på risikovurderinger.
Når vi vurderer risiko ved friskolene, ser vi først på sannsynligheten for at brudd på regelverket finner sted. Deretter ser vi på konsekvensen av bruddene. Noen brudd på regelverket medfører større konsekvenser enn andre, så vi velger de områdene hvor følgene av bruddene er mest alvorlige. Samlet sett sørger risikovurderingene for at vi bruker ressursene våre der de trengs mest.
I 2019 har vi hatt som mål å gjennomføre flere og mer treffsikre tilsyn. Dette har vi gjort blant annet gjennom å føre flere mindre tilsyn basert på konkrete risikovurderinger, og vi har hatt en tilsynsaktivitet som i særlig grad har vært rettet mot utsatte barn og unge.
Vi ser at det er en udekket risiko på friskoleområdet. Hvert år registrerer vi meldinger om skoler der det er indikasjoner på at skolen ikke følger regelverket, men hvor vi likevel ikke åpner tilsyn. Noen ganger skyldes det at situasjonen blir fulgt opp på andre måter. Andre ganger vurderer vi at det er andre skoler eller temaer der risikoen er høyere, og vi velger å prioritere dem for tilsyn.
Tilsyn med 48 skoler
Når vi fører tilsyn, starter vi med et brev til skolen om at vi har åpnet tilsyn. Vi ber vanligvis om dokumentasjon fra skolen og gjør i tillegg egne undersøkelser. Dersom vi finner brudd på regelverket, får skolen en foreløpig tilsynsrapport som de kan uttale seg om. Vi går gjennom tilbakemeldingen fra skolen før de får et vedtak med en reaksjon, vanligvis en frist for å rette bruddene på regelverket. Vi avslutter tilsynet når skolen har rettet bruddene. I 2019 førte vi 48 tilsyn, 11 stedlige og 37 skriftlige.
Hendelse | Antall |
---|---|
Tilsyn åpnet | 43 |
Foreløpig tilsynsrapport | 48 |
Endelig tilsynsrapport | 39 |
Tilsyn hvor vi ikke avdekket brudd på regelverket | 6 |
Avslutning av tilsyn | 30 |
Klager oversendt til Kunnskapsdepartementet | 0 |
Klagesaker avgjort av Kunnskapsdepartementet | 3 |
Vi har en tilsynsmetode som vi følger i alle tilsyn.
Tilsyn de siste årene
Vi velger skoler, temaer og tidspunkt for tilsyn basert på risikovurderinger. Tabellen under viser at vi fører tilsyn med om lag 10-15 prosent av friskolene hvert år. Det er ikke et mål å føre tilsyn med alle skolene, men vi fører tilsyn der vi tror det er høy sannsynlighet for å finne brudd på regelverket og der bruddene har store konsekvenser for elevene.
År | Antall skoler i drift | Antall tilsyn hvor det ble utarbeidet foreløpig rapport | Andel |
---|---|---|---|
2019 | 365 | 48 | 13 % |
2018 | 357 | 37 | 10 % |
2017 | 351 | 51 | 15 % |
2016 | 347 | 53 | 15 % |
2015 | 328 | 45 | 14 % |
2014 | 315 | 80 | 25 % |
Tilsynstemaer og overordnet om funnene
Noen tilsynstemaer er faste i kortere eller lengre perioder, for eksempel temaene i felles nasjonalt tilsyn. Noen av tilsynene vi gjør er stedlige. Det er stort sett tema for tilsyn som avgjør om vi besøker skolen for å skaffe oss informasjonen vi trenger. I mange tilfeller er det tilstrekkelig å gjøre tilsynet skriftlig.
Barnets beste skal være et grunnleggende hensyn ved alle handlinger som berører dem og barn har rett til å bli hørt i spørsmål som gjelder dem selv 1. I tilsyn med spesialundervisning, skolemiljø og elevenes utbytte av opplæringen, synes det å være gjennomgående at skolene må bli bedre til å informere og involvere elevene i saker som angår dem. Vi finner blant annet at skolene ikke gir elever og foreldre tilstrekkelig informasjon for å sette seg inn i, og følge med på skolens håndtering av saker som angår dem. Vi finner også at skolene ikke er flinke nok til å sikre at elever får uttale seg om hva som skal være innholdet i aktivitetsplanene. Enkeltvedtak mangler ofte informasjon om retten til å se sakens dokumenter og i tilsyn med elevenes utbytte ser vi at elevene ikke involveres tilstrekkelig i vurderingen av eget læringsarbeid.
For å kunne vurdere hva som er til barnets beste må skolene sørge for å informere og involvere elevene i spørsmål som angår dem. Utgangspunktet er at vi hører barn og unge direkte i tilsyn.
Vi ser gjennomgående at styret ved friskolene ikke har god nok innsikt og kjennskap til skolens praksis og den daglige etterlevelsen av regelverket. Dette øker risikoen for at barn og unge ikke får det opplæringstilbudet som de har krav på etter friskoleloven.
Temaene i felles nasjonalt tilsyn bestemmes etter en sentral risikovurdering for hele landet, og de ligger fast i fire år. Både fylkesmennene og vi bruker tilsynsoppleggene for disse temaene, slik at vi ser på de samme forholdene for offentlige og frittstående skoler der regelverket er likt.
Det felles nasjonale tilsynet i perioden 2018-2021 inneholder flere hovedtemaer som er aktuelle for de frittstående skolene:
- skolens arbeid med elevenes utbytte av opplæringen og skolebasert vurdering
- skolemiljø
- spesialundervisning
- skoleeiers forsvarlige system
Vi fører tilsyn med flere deltemaer innenfor hvert hovedtema for å sikre at de enkelte tilsynene skal bli så treffsikre som mulig. Skoleeierne, skolene og vi som tilsynsmyndighet, skal ikke bruke mer ressurser enn nødvendig ut fra den kartlagte risikoen.
Temaer i foreløpig rapporter | Antall |
---|---|
Gjennomføring av elevundersøkelsen | 9 |
Økonomiforvaltning | 8 |
Økonomi – leasing | 7 |
Planlegge spesialundervisningen | 6 |
Inntak | 5 |
Skolemiljø: Aktivitetsplikt | 4 |
Spesialkompetanse | 4 |
Elevenes utbytte av opplæringen | 2 |
Gjennomføre og følge opp spesialundervisning | 2 |
Daglig leder og styrets ansvar | 1 |
Nedenfor omtaler vi noen av funnene fra de foreløpige tilsynsrapportene i 2019
Klager på våre vedtak
Hvis en skole er uenig i et vedtak fra oss, har de mulighet til å klage. Kunnskapsdepartementet er klageinstans og behandlet i 2019 tre klagesaker som vi oversendte i 2018. To av klagene omhandlet økonomi og husleie. I begge sakene vedtok Kunnskapsdepartementet tilbakebetalingskrav. Den tredje saken omhandlet organisering av elever på 1. trinn ved en steinerskole. Departementet stadfestet direktoratets vedtak om at skolen må innhente godkjenning av skolens anlegg fra fylkesmannen, og sluttet seg videre til direktoratets vurdering av hva som ligger i at elever på 1. trinn skal være i rene seksårsgrupper en vesentlig del av tiden.
1) Grunnlovens §104, Barnekonvensjonen art. 3 og 12