Tilsyn med barnehagens innhold
3. Barnehagen skal fremme danning
De rettslige kravene er utarbeidet til bruk i tilsynsrapporten for å forklare barnehageeieren hva hvert krav innebærer. Denne siden hører til pålegget om at barnehagen skal fremme danning.
3.1 Barnehagen må ha et kompetent personale som kan fremme danning
Barnehagens personale skal være kompetent til å fremme danning. Barnehageeieren har ansvaret for at barnehagen har et kompetent personale og drives i samsvar med gjeldende regelverk, jf. barnehageloven § 7.
Et kompetent pedagogisk personale er en forutsetning for et barnehagetilbud av god kvalitet. Barnehageeieren må vektlegge de ansattes faglige og pedagogiske vurderinger i sin styring. Barnehageeieren og alle som arbeider i barnehagen, skal sammen bidra til å oppfylle målene og kravene i rammeplanen med utgangspunkt i sine erfaringer og sin kompetanse, jf. forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (rammeplanen) kapittel 2, jf. barnehageloven § 2 sjuende ledd.
Styrer og pedagogisk leder er gitt konkrete oppgaver i rammeplanen, jf. rammeplanen kapittel 2, og kapittel 3 beskriver personalets plikt til å fremme danning. Barnehageeieren må sette personalet i stand til å oppfylle sine plikter.
3.2 Barnehagen må legge barnets beste til grunn i arbeidet med å fremme danning
Barnets beste er et grunnleggende hensyn ved alle handlinger som berører barn, jf. Grunnloven § 104 andre ledd, FNs konvensjon om barnets rettigheter (barnekonvensjonen) artikkel 3 og barnehageloven § 3 fjerde ledd.
Barnas syn på innholdet i barnehagen, er viktig når barnehagen vurderer hva som er til barnets beste, jf. Grunnloven § 104 første ledd, barnekonvensjonen artikkel 12 og barnehageloven § 3 første ledd og rammeplanen kapittel 4. Barna skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planleggingen og vurderingen av barnehagens virksomhet. Barnas synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med deres alder og modenhet, jf. barnehageloven § 3 og rammeplanen kapittel 4. Barnehageeieren har det overordnede ansvaret for at barnehagens personale legger barnas beste til grunn, jf. barnehageloven § 7.
3.3 Barnehagen må fremme danning
Barnehagen skal fremme danning jf. rammeplanen kapittel 2, 3 og 7, jf. barnehageloven §§ 2 syvende ledd og § 7 første ledd. I rammeplanen kapittel 3 er det utfyllende beskrevet hva det innebærer å fremme danning. Personalet må blant annet bidra til at barna kan forstå felles verdier og normer som er viktige for fellesskapet og støtte barnas aktivitet, engasjement og deltakelse i fellesskapet. Barnehageeieren har ansvaret for at personalet kan fremme danning, jf. barnehageloven § 7.
3.4 Barnehagen må vise gjennom årsplanen hvordan barnehagen arbeider for å fremme danning
Barnehagen skal med utgangspunkt i rammeplanen fastsette en årsplan for den pedagogiske virksomheten, jf. barnehageloven § 2 niende ledd. Årsplanen er et arbeidsredskap for personalet og dokumenterer barnehagens valg og begrunnelser. Styreren skal lede prosessen med å utarbeide årsplanen. Årsplanen skal fastsettes av barnehagens samarbeidsutvalg. Den skal vise hvordan barnehagen arbeider for å omsette rammeplanens formål og innhold til pedagogisk praksis. Årsplanen skal vise hvordan barnehagen arbeider med danning. Det skal fremgå hvordan barns og foreldres medvirkning bringes inn i planleggingsarbeidet, og hvordan barnehagen vurderer sitt pedagogiske arbeid, jf. rammeplanen kapittel 7. Barnehageeieren har det overordnede ansvaret for at barnehagen utarbeider årsplanen i samsvar med rammeplanen, jf. barnehageloven § 7
3.5 Barnehagen må jevnlig vurdere det pedagogiske arbeidet når det gjelder å fremme danning
Barnehagen må jevnlig vurdere det pedagogiske arbeidet, jf. rammeplanen kapittel 7. Dette innebærer at barnehagen må beskrive og analysere det pedagogiske arbeidet ut fra kravene i regelverket. Vurderingsarbeidet skal sikre at alle barna får et tilbud i tråd med barnehageloven og rammeplanen. Vurderingsarbeidet skal bygge på refleksjoner som hele personalgruppen er involvert i. Faglige og etiske problemstillinger skal inngå i vurderingsarbeidet. Personalet skal observere og vurdere barnas trivsel og allsidige utvikling fortløpende, med utgangspunkt i barnets individuelle forutsetninger og kunnskap om barns utvikling og behov. Barnets erfaringer og synspunkter skal inngå i vurderingsgrunnlaget. Barnehageeieren har det overordnede ansvaret for at barnehagen jevnlig vurderer det pedagogiske arbeidet, jf. barnehageloven § 7.
3.6 Barnehagen må dokumentere hvordan den arbeider for å fremme danning
Dokumentasjonen av det pedagogiske arbeidet skal inngå i barnehagens arbeid med å planlegge, vurdere og utvikle den pedagogiske virksomheten, jf. rammeplanen kapittel 7. Dokumentasjon av personalets arbeid synliggjør hvordan personalet arbeider for å oppfylle kravene i barnehageloven og rammeplanen, herunder hvordan personalet arbeider for å fremme danning. Barnehagen skal dokumentere vurderinger om barnegruppens og enkeltbarns trivsel og allsidige utvikling når det er nødvendig for å gi barnegruppen og enkeltbarn et tilrettelagt tilbud. Barnehageeieren har det overordnede ansvaret for at barnehagen dokumenterer hvordan den arbeider for å fremme danning jf. barnehageloven § 7.