Veileder om internkontroll for barnehage- og opplæringssektoren
Internkontroll i barnehage- og skolesektoren
Internkontroll skal bidra til å sikre at alle som utfører arbeid i kommuner eller i private barnehager og skoler, oppfyller kravene i regelverket. Målet er at barn, unge og voksne får oppfylt sine rettigheter. Innenfor sektorer som barnehage og opplæring vil det alltid være behov for internkontroll. Kommunedirektøren og private barnehage- og skoleeiere har ansvar for internkontrollen. Det betyr at dere som eiere har ansvaret for å legge til rette for at ansatte praktiserer regelverket riktig, og at dere forebygger, følger opp og retter opp brudd på regelverket.
Internkontrollarbeidet er en del av ledernes virksomhetsstyring og må ses i sammenheng med øvrig styring og ledelse.
Kravene til internkontroll i regelverket
Barnehage- og opplæringssektoren skal ha internkontroll etter kommuneloven § 25-1. Private barnehage- og skoleeiere skal ha internkontroll etter barnehageloven § 9 og privatskoleloven § 5-2a. Innholdet i bestemmelsen om internkontroll i særlovgivningen er sammenfallende med kravene i kommuneloven § 25-1.
Bestemmelsene om internkontroll i kommuneloven og særlovgivningen stiller opp noen minstekrav til hvilke aktiviteter dere som ledere har ansvar for å gjennomføre som del av internkontrollen. Dere kan etablere internkontroll som går lengre enn minstekravene i regelverket.
Vi gjør oppmerksom på at det i tillegg stilles krav til internkontroll etter annet regelverk på barnehage- og opplæringsområdet, for eksempel etter forskrift om helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordning § 18 og personopplysningsloven § 1, se Datatilsynets veileder om internkontroll.
Internkontroll og kvalitetsutvikling
Når dere som ledere og ansatte arbeider med internkontroll, vil det også ha betydning for kvalitetsutvikling. Hvis oppgavene ikke blir utført i samsvar med det som er bestemt i regelverket, må ansatte endre sin praksis slik at barn, unge og voksne får et barnehage- og opplæringstilbud i samsvar med regelverket. Tiltak for å øke kompetansen, som å gjennomføre fagdager, etter- og videreutdanning, internopplæring og kurs, kan gi ledere større sikkerhet for at ansatte utfører oppgavene riktig og i samsvar med regelverket.
Kompetanseutvikling er ikke alene tilstrekkelig for å sikre regeletterlevelse. I tillegg må lederne følge med på, og forsikre seg om at ansatte utfører oppgavene slik virksomheten har planlagt. Både arbeidet med internkontroll og med å vedlikeholde og heve kvalitet og kompetanse, er kontinuerlige prosesser, og bør ses i sammenheng.